När Wafab bil gick samman med A-bilar i Arvika ville man fira ståndsmässigt. Resultatet blev en riktig bröllopsfest i bilhallen, där ett brudpar vigdes och besökarna bjöds på tårta. Dessutom fick man massor av uppmärksamhet både lokalt och nationellt.
Foto Markant reklambyrå
Det finns många sätt att få folk till hallen! Wafab bil i Arvika stod för ett av de mer spektakulära, då de i februari ordnade vigsel i hallen för hugade par. Bilfirman bjöd på tårta och presentpåse till brudparen samt hyrde in en frisör som ordnade håret på kunder och brudpar. Rallyprofilen Tina Thörner var uppskattad vigselförrättare. De som gifte sig under dagen fick dessutom en natt i hotellsvit och möjlighet att låna en bil under helgen.
Anders Warnestad är vice vd, försäljning- och marknadsansvarig och delägare på Wafab bil, tillsammans med sin bror Lars Warnestad. Han berättar att de har gjort två kampanjer ihop med reklambyrån Markant i Karlstad, som har kommit med alla idéer.
– Bröllopshelgen var en utveckling av en aktivitet vi gjorde i november. Då hade vi dejt-träff i bilhallen i Karlstad. Båda evenemangen har gjorts för ett kampanjändamål. Dejtträffen var en kampanj för laddbara begagnade Kia som sökte ny partner och bröllopet var för att vår Arvika-anläggning A-bilar ingick i Wafab bil från och med årsskiftet. Vi gifte ihop oss helt enkelt, och hade samtidigt en hel del erbjudanden på nya Kia och även begagnade Kia, som slog väl ut. Vi fick omkring 80 besökare och dagen var mycket uppskattad.
Båda evenemangen har blivit uppmärksammade såväl lokalt som nationellt. Bröllopet blev först omskrivet lokalt, därpå togs det upp i teve.
– Vi förstod nog att lokalpressen Arvika nyheter skulle haka på då det var en kul händelse i upptagningsområdet. Sen spred det sig till Värmlandstidningen. Att TV4 hakade på var tack vare Markants idé att skicka in tips till Sverigesvepet. Dejtträffen blev kanske ännu mer uppmärksammad. Personalen fick frågor och uppmärksamhet på ett sätt som vi aldrig har fått tidigare. Här var all media med och gjorde reportage: Värmlandspressen, Värmlands radio och SVT. SVT:s reportage hamnade sedan på magasinet Landet runt. Även här var det Markant som stod för idéerna.
Evenemangen innebär förstås mycket arbete, med att arrangera, ordna sponsorer och marknadsföra, men det är värda det, tycker Anders Warnestad.
– Absolut. Inte bara för att det väcker mycket intresse där och då, utan sådant här är något som Arvika och kanske hela Värmland kommer att komma ihåg.
Kommentera