Klartecken för miljözoner

Trångt och bullrigt när regeringen kallade till presskonferens för att förkunna att de ger klartecken till miljözoner. Platsen, nära Hornsgatan i Stockholm, var vald för att exemplifiera avgaser och motordån.

Efterlevnaden ska ske i huvudsak med övervakningskameror. Någon kompensation för ägare av dieselbilar, som köpt sina bilar i ”god tro” blir det inte tal om. Infrastrukturministern medgav att Dieselgate bidragit till att rikta fokus mot kväveoxidutsläppen från dieslar.

Det kommer alltså att bli upp till varje kommun att stegvis förbjuda äldre bilar i vissa zoner i två steg. Så här:

Från 1 januari 2020 kan det bli tillåtet att köra inom miljözoner, endast för bilar med kompressionständ motor (diesel, elhybrid och laddhybrid (Euro 5 eller bättre + bilar med gnsittänd motor (bensin, elhybrid, laddhybrid, fordonsgas och E85) i Euro 5 eller bättre. Och så el- och bränslecellsbilar förstås.

Från 1 juli 2022 kan tumskruvarna dras åt hårdare och förbjuda även Euro 5-bilar med kompressionständ motor.

På bilden, infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljöminister Karolina Skog.

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *