Efter många frågor från verkstäder och bilhandlare som nekats ersättning från sina ansvarsförsäkringar, beslöt sig Joachim Due-Boje för att göra en avstämning utifrån sex fall. På vägen snubblade han på ordalydelser som man kan undra om ens juristerna själva kan tolka. Eller vad sägs om den här formuleringen från ett särskilt försäkringsvillkor: ”Undantaget av ser inte ska på annan av försäkringstagaren såld och levererad egendom än den som orsakat skadan under förutsättning att den skadade egendomen inte varit felaktig, bristfällig eller felaktigt monterad, utrustad eller liknande.”
Inte lättolkat. Inte heller när Länsförsäkringar meddelar att ”det är omöjligt att säga ja eller nej på förhand”.
Due-Boje fann, efter att ha tillskrivit åtta försäkringsbolag, att ansvarsförsäkringar hos bilföretag kan täcka väldigt många typer av skador. Till exempel om en växellådedomkraft välter och skadar ett växelhus under kopplingsbytet eller om en för hårt spänd kamrem på verkstaden leder till allvarliga motorskador.
Men, det gäller att se upp, för om en beghandlare erbjuder sig att byta kamremmen på sin verkstad innan en bil säljs, och motorskador senare uppstår på grund av att kamremmen spänts för hårt, då kommer sannolikt inte ansvarsförsäkringen att täcka skadorna. Det, eftersom beghandlaren stod som ägare av bilen när arbetet utfördes och skadan betraktas som en reklamation. Hade bilen däremot varit skriven på kunden vid reparationen hade försäkringen täckt.
– Ett motorras kan ju kosta uppemot 90 000 kronor att åtgärda så det kan ju bli rätt svettiga pengar.
– Utifrån svaren är mitt råd till bilhandlare att alltid ställa på en såld bil på kunden innan eventuella tilläggsarbeten görs. Det är ju inte ovanligt att en begbilsköpare vill ha en kamrem bytt, en dragkrok monterad eller däck bytta före leverans, säger Due-Boje.
Han erfar att verkstäder och bilhandlare i allmänhet har rätt vag uppfattning om vad ansvarsförsäkringen täcker och inte.
– En kundbil kan köras sönder, något kan missas att dras åt eller fyllas på. Så ställ öppna vardagliga frågor om vad som ingår i försäkringen innan ni tecknar en försäkring, råder Due-Boje.
En liten lustifikation på en av hans enkätfrågor om försäkringen täcker om en tekniker i slutfasen av en service glömmer att dra åt oljepluggen som sedan lossnar med ett motorhaveri som följd. Rätt enhälligt svarar bolagen att försäkringen täcker – dock inte oljepluggen och dess packning. En kostnad för cirka hundralappen!
Fotnot De försäkringsbolag som återkopplade på frågorna är Dina försäkringar, Folksam, If, Länsförsäkringar, Protector och Trygg-Hansa. Från Moderna försäkringar och Gjensidige kom inga svar alls.
Läs om bästa nya bilarna för hundar
Läs om biljättarnas dinosauriebråk
Kommentera