Komponentbristen ger problem

Komponentbristen kommer med all sannolikhet att fortsätta in i nästa år, förlänga ledtiderna och orsaka en strukturförändring i bilbranschen.

 Att det saknas halvledare har väl ingen missat, men det saknas också gummi till däck, skummaterial till säten, containrar och förpackningsmaterial. Importhamnarna i Sverige blir allt ödsligare, även om vissa märken inte rapporterar om några större störningar ännu.

– Vi har inte tillgång till våra medlemmars statistik, vilket gör det svårbedömt, men det är en brist och långa ledtider. Det är bekymmersamt, säger Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden.

– Det råder obalans i många leveranskedjor, beroende på pandemin med de produktionsstopp som gjorts, brexit och den geopolitiska utvecklingen som går stick i stäv med frihandeln, något som fordonstillverkare tycker är viktigt. Därmed finns en risk för fortsatta störningar i produktionen, säger hon.

En del bilmärken hade nog ansett att beskrivningen ”bekymmersamt” är milt uttryckt. Flera europeiska bilmärken har problem att få iväg bilarna till sina slutdestinationer eftersom de helt enkelt inte kan byggas färdigt. I USA funderar Ford på att låta återförsäljarna själva installera halvledarna, men ändå få bilarna på plats, något som skulle förkorta ledtiden rejält.

En del tillverkare, som GM och Stellantis, har valt att skala bort digitala tjänster på bilarna för att spara in på halvledare, exempelvis automatiskt start-stop och digitala farthållare. Även Volvo meddelar att de ”justerar paketeringen av sina bilar” med erbjudanden om fordon som kan byggas trots komponentbrist.

Många märken stänger fabriker lite längre i sommar som en följd av komponentbristen. Eftersom bilindustrins återhämtning dröjer påverkar det hela ekonomin.

Uppdateringarna kring problematiken är många, men i skrivande stund bedömer de tyska biltillverkarnas organisation att den förväntade produktionen kommer att minska med 400 000 fordon jämfört med planerat.

På uppdrag av EU-gruppen ECG (The Association of European Vehicle Logistics) har Business Intelligence gått igenom komponentbristens påverkan. Orsaken till bristen är att billtillverkare gjorde allt för drastiska förändringar i början av pandemin och marknaden kom igång snabbare och starkare än många trodde.

För framtiden bör halvledarbristen tas som ett varnande exempel. 60-70 procent av alla halvledare som europeiska tillverkare använder importeras från Kina och Taiwan. Eftersom det tillverkas fler elbilar och fler premiumbilar i Europa används 37 procent av alla halvledare i Europa i bilindustrin. Globalt är den siffran tio procent.

Det behövs ungefär 1 500 halvledare i en bil med förbränningsmotor och tre gånger så många i en elbil. Med fordonsindustrins små lager och långa ledtider är branschen extra sårbar.

Europeiska analytiker delar upp de bilar som påverkats mest av komponentbristen i tre delar: försenade bilar, tillfälligt borttagna bilmodeller som inte går att produceras just nu och bilar som omprioriteras.

För att klarar sig i krisen ser en del producenter över sin produktion. De billigare massproducerade modellerna som ger sämre marginal flyttas bak i kön och mer exklusiva premiumbilar som ger högre marginal får en egen vip-kö. Plötsligt pratar man om kvalitet snarare än kvantitet och så kallad premiumisering.

Andra faktorer påverkar också.

– Tillverkarna allokerar bilar till de länder där de får bäst utfall. För att tillverkare ska fördela laddbara bilar till Sverige krävs att vi är bättre rustade i konkurrens med andra länder, både när det gäller infrastruktur och styrmedel, säger Jessica Alenius, som betonar att elnäten behöver byggas ut.

Vad gör Bil Sweden?

– Vi samarbetar med FKG (Fordonskomponentgruppen) och Business Sweden med kontakter och utökade affärsmöjligheter. Vi har också försökt påverka regeringen. Sverige valde tyvärr att stå utanför en allians med mål att förbättra för tillverkare i Europa, höja deras konkurrensfördel och eventuellt hitta möjligheter för en halvledarproduktion i Europa. 22 länder i Europa har gått med. Sverige valde att stå utanför. Det var ett olyckligt beslut.

Varför togs det beslutet?

– Det är en mycket bra fråga. Regeringen har valt att stödja flera EU-initiativ för batterier, vilket varit bra för Sverige, men det här programmet valde man att stå över. Ibrahim Baylans departement ställde frågan till flera industriföretag, men inte till fordonsindustrin, säger Alenius.

Ytterligare ett resultat av komponentbristen är att hyrbilspriserna hålls höga eftersom efterfrågan på hyrbilar är större än tillgången.

 

 

Bilbåten från Tyskland lastar av Volkswagen- och BMW-bilar i Halmstad hamn för vidare transport till återförsäljarna. Båtarna kommer mer sällan, en direkt effekt av komponentbristen.

Text och foto Maria Eriksson

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar