Efter ett stort antal anmälningar varnar nu Konsumentverket för en så kallad DinBilGaranti.
Bakom DinBilGaranti står bolaget European Warranties Limited, registrerat i Storbritannien, som marknadsför fordonsgarantier genom att skicka brev direkt till konsumenterna.
Konsumentverket har sedan juni 2022 mottagit 382 anmälningar mot DinBilGaranti angående främst vilseledande marknadsföring. Anmälningarna och klagomålen har bland annat handlat om de erbjudanden som bolaget skickat ut och som många har uppfattat som fakturor.
Genom att erbjudandet är utformat som en faktura rörande förlängning av ett tidigare skydd är det många konsumenter som vilseleds att betala, antingen i tron att det rör sig om en faktura avseende ett redan ingånget avtal, eller att det är fråga om en garanti från tillverkaren av fordonet. Konsumenter som betalar blir bundna i minst ett år med en årskostnad som varierar från 2 199 kr till 3 350 kr beroende på hur konsumenten lägger upp sin betalning.
– Många anmälare reagerar på att det felaktigt påstås vara fråga om en förlängning av tidigare eller löpande garanti. Flera har även reagerat på att ”erbjudandet” ser ut som en faktura som man måste betala, säger Cecilia Tisell, Konsumentverkets generaldirektör och Konsumentombudsman.
Konsumentverket bedömer att DinBilGaranti har orsakat och fortfarande orsakar konsumenter betydande problem. Myndigheten finner också att problemen innebär en överhängande risk för ekonomisk skada för konsumenter.
Eftersom bolaget bakom DinBilGaranti är registrerat i Storbritannien och inte har gått att nå har rättsliga åtgärder försvårats.
Konsumentverket har tidigare varnat för Svenskt Fordonsskydd Ltd, ett bolag baserat i Hong Kong, som marknadsförde fordonsgarantier på ett liknande sätt.
Din bil-gruppen, som representerar Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Skoda, Seat, Cupra, Audi, Porsche och Europcar på den svenska marknaden, får ofta frågor om garantin, då namnet är snarlika. Så här säger de:
”Sedan några månader tillbaka är det många som kontaktar oss angående DinBilGaranti.
Vänligen notera att Din Bil-gruppen inte har något som helst att göra med DinBilGaranti och de garantier som marknadsförs under detta namn.
Vi anser att DinBilGaranti är förväxlingsbart med och gör intrång i vårt varumärke Din Bil och att all användning av DinBilGaranti därför bör upphöra.”
Det intressanta är att om man nu har fått skador som försäkringen täcker är det någon som fått ekonomisk ersättning? Framgår inte härinne.
Hur många klagomål finns det gällande deras tjänst? Det är ju det som är intressant ur ett kundperspektiv.
Jag har fått en faktura om säkerhetsgaranti från EUROPEAN warranties LIMITED . Jag har inte beställd någon garanti och har nu fått en påminnelse med hot om inkasso