Kris för biljätten

DI rapporterar att Hedin har stora problem. Under de senaste åren har jätten köpt på sig otaliga handlare i flera europeiska länder, i hög grad för lånade pengar. Nu går enbart räntorna på 1,7 miljarder i år, vilket svider rejält.

I den senaste kvartalsrapporten hänvisade Anders Hedin förlusten på drygt 820 miljoner till sjunkande nybilspriser och svårsålda elbilar. Men de många uppköpen har gjort sitt till för att underminera företagets ekonomi.

Nu avslöjar DI att bolaget inte uppfyller kraven på sina obligationslån. Förra sommaren gav man ut obligationer värda en miljard för att få in nya pengar i bolaget, men man klarar inte att uppfylla de stipulerade nyckeltalen.  Nettoskulden i förhållande till rörelsevinst skall vara under 2,75 gånger, men är 17,73 gånger enligt DI. Räntetäckningsgraden som skulle vara tre gånger har rasat till 0,32 gånger. Soliditeten som är ett mått på eget kapital i förhållande till tillgångarna är beskedliga 14 procent.


Carup skriver i dag att Hedin har 10 000 bilar i lager, som också de står och kostar.  Bland annat har man satsat på kinesiska floppen Hongqi som bara har sålts i 200 exemplar sedan 2022.

Hedin har i skrivande stund 15 annonser ute på Hongqi-bilar för runt 800 000 kronor, där några av annonserna har legat ute sedan april och maj. En bil har varit till salu hos Hedin i över ett år, sedan 6 september 2023.

– Man får ha respekt för att det tar tid att etablera ett nytt märke och marknaden har dessutom varit mycket svag under de senaste månaderna, sade Nicolas Hergés, märkeschef för Hongqi i Sverige, sommaren 2023. Sedan dess har inte så mycket hänt, utom att marknaden har blivit ännu svagare.

Det återstår nu att se om Hedins framgångar var ett luftslott eller om man lyckas vända den negativa spiralen.

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar