Kritik mot GM:s nya logga

Här är GM:s nya blåa logga.
Gillar du den inte? Då är du inte ensam.
Den har redan kallats årets största fiasko. 

De vita stora bokstäverna, versalerna, har ersatts med små och blåa  bokstäver.
Bokstävernas ljusblåa färg ska symbolisera den blå himlen i framtidens nollutsläppsvärld. Strecket under m:et symboliserar företagets ultium-plattform. 

Men den nya loggan har redan mötts av hård kritik eftersom den är så neutral.
– Det här är en logga som har noll historia, noll trovärdighet och, ärligt talat, noll originalitet, skriver den amerikanska affärstidningen Fast Company.
Man kallar GM-satsningen för ”största varumärkes-fiaskot under 2021 (så här långt)”.
– Den verkar representera Trist. Om jag sade att det var en logga för tandborsten Good Morning, skulle du inte tro mig?

Den kanske största missen är att ”m”-bokstaven faktiskt ska föreställa ett el-uttag. Men den här fyrkantiga formen på elkontakter finns bara i USA, och bara för normala uttag.
Det kanske hade varit smartare att forma loggan som en snabbladdare för elbilar där det finns varianter som används över stora delar av världen.  

Text Mikael Jägerbrand / Foto GM

 

Läs om hunden som körde bil

Läs om komponentbristen

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar