Det senaste bonus malus-systemet har fördömts på flera håll och kanter på sistone. En återförsäljare som rutit till är Per Gruvris på Kents Bilcentrum i Rättvik.
Det har blåst hårt kring bonus malus på sistone.
Riksrevisionen sågar regeringens miljardsatsningar som syftar till att minska transportsektorns koldioxidutsläpp. ”Förhållandevis dyra och ineffektiva sätt, inte samhällsekonomiskt eller miljömässigt effektivt”, lyder domen. Regeringen rekommenderas bland annat att tydligt redovisa hur länge bonus malus-systemet ska gälla och utvecklas.
Konjunkturrådet är också kritiskt, anser att det blir svenskarna som i och med bonus malus-systemet får ta kostnaden för subventionerna i stället för fordonstillverkarna.
Parallellt har en kraftig politiskt opposition velat riva upp skattesystemet. Moderaterna vill skrota bonus malus som de inte anser ”bidrar till minskade utsläpp, utan snarare till att bonusbilar exporteras utomlands och att svenska skattebetalare får finansiera andra länders omställning av fordonsflottan”.
En bilåterförsäljare som hörts i debatten är Subaruhandlaren Per Gruvris, som driver Kents Bilcentrum i Rättvik tillsammans med sin bror Lars. Han säger att företagets omsättning minskat med mer än 15 miljoner kronor på grund av bonus malus-systemet.
– På bilförsäljningssidan minskade vår omsättning från knappt 70 miljoner till ungefär 53 miljoner direkt när bonus malus kom. Folk väljer att ha kvar sina gamla bilar längre. Beslutet kring beskattning av utsläpp har gått alldeles för fort och är inte förankrat i verkligheten, säger han och fortsätter:
– Tanken har varit att påskynda omställningen till fossilfria bilar. Men verkligheten blir att nybilsförsäljningen minskar drastiskt, med nästan 30 procent. Många av våra kunder väljer att behålla sina gamla bilar och då blir ju koldioxidutsläppen mycket större. Elbilar, som har noll fossilutsläpp, kanske löser miljöproblemet här och nu i en stad. Men när den laddas så ryker det där elen produceras och när batteriet tillverkas så ryker det på en tredje plats. Vi måste göra val som är mer hållbara och påverkar miljön i större skala än hur mycket Rättviksbornas bilar släpper ut.
Per Gruvris tror också att bonus malus påverkar samhällsutvecklingen negativt.
– Jag är helt övertygad om att detta påskyndar en lågkonjunktur, osäkerhet gör människor handlingsförlamade, slutar Per Gruvris. 2 icn
Fotnot Den nya skatteberäkningen baserad på WLTP inom bonus malus infördes vid årsskiftet och innebär att bilar som tagits i trafik 2020 eller senare får en bonus om de släpper ut mindre än 70 gram per kilometer och en ”bestraffnings-skatt” om de släpper ut mer än 95 gram. Bland annat MRF opponerade sig före förändringen.
Text: Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera