Även om många ordertavlor gapar tomma på verkstäderna, framför allt i Stockholmsområdet, hittar vi ljusglimtar både från service- och skadesidan. Här är några.
Serviceverkstad. Servicemarknadschef Lars Lundin på Bilia Väst ser tendenser att kunder investerar mer i de bilar de har om det inte är läge att byta i dagsläget.
– Använda bilen är ju okej, ett alternativ till buss, tåg och flyg, Kollegorna på tunga sidan märker av detta tydligt; när åkare inte vågar investera i nyköp, lägger de mer kärlek på sina gamla fordon.
Inom Bilia Väst har bokningarna inte gått ner.
– Det har rullat på väldigt bra, vi har varken permitterat eller varslat.
– Och närvaron bland vår medarbetare är högre i dag, förmodligen på att färre blir sjuka genom att hålla avstånd och tvätta händerna oftare. Jag ser positivt framåt.
Skadeverkstad. Den milda vintern gjorde sitt till; färre krockskador och färre sålda batterier. Men hos Werksta rullar det på skapligt.
– Än så länge är orderingången rätt bra generellt, med undantag från några områden. Nedgången är betydligt mindre än jag trott, säger Urban Magnusson.
– Det är ju en årstid då många brukar se över skavankerna på sina bilar i vårsolen, det märker vi av nu också som en liten motvikt till de negativa coronaeffekterna, om än trycket är lite lägre, säger Urban Magnusson.
Dock spår han ett tufft år.
– Försäkringsbolagen har 30 procent färre skadeanmälningar och det är minskat resande med taxi och hyrbilar som är stora kunder för oss. De som har tuffast hos oss är de med extern lack. Några personer är permitterade.
Flera försäkringsbolag har hörsammat MRF:s vädjan att stötta skadeverkstäderna. Bland andra If, Folksam, Trygg-Hansa och Protector har snabbat på betalningarna, hjälper till att söka reservdelar och lägger ut fler maxreparationer på bilar som annars skulle ha lösts in.
Cab erbjuder 90 dagars förlängd betalningstid för fakturor och kostnadsfri distansutbildning i kalkylering.
Vykort. Joachim Due-Boje på MRF tror på postala utskicks slagkraft och har designat ett vykort för verkstäderna att skicka till sina kunder. Rubriken lyder: ”Behöver du oss lika mycket som vi behöver dig?”. Vallentuna Motor har varit pilotverkstad, andra kan köpa vykorten för tre kronor styck.
– Det finns inget sexigare än ett vykort på köksbordet, säger Joachim.
Se kortet ovan!
/Ing-Cathrin Nilsson
Kommentera