”Man måste prata för yrket”

Bristen på fordonstekniker fortsätter vara en huvudvärk för många verkstäder. Nybergs Bil i Småland har löst saken genom att arbeta metodiskt med relationer till elever på fordonsprogrammet. Servicemarknadschefen Anders Lund berättar.

Text Thomas Drakenfors

Problemet: Svårt att hitta tekniker 
”Trots att det är ett bra jobb med förhållandevis bra lön, och där det även finns goda möjligheter att utvecklas, märker vi att det fortfarande inte direkt växer några tekniker på träd. Det är inte bara att ringa ner till Arbetsförmedlingen och höra sig för. De som kan jobbet och inte har någon annan problematik behöver knappast gå arbetslösa. Vi sitter med i olika branschorganisationer där vi diskuterar sådana här frågor, och det är likadant överallt. Ett sätt att få in ny kompetens skulle kunna vara att aktivt värva från konkurrenter. Men det funkar ju inte i längden. Lyckas vi få över någon från en annan verkstad är det vår egen tur att bli av med någon nästa gång. Ibland får vi in ansökningar från lite mer mogna personer som är intresserade och allmänt bra på att skruva, men som jobbar med något helt annat i dag. Det är ju också en möjlighet. Men att jobba professionellt kräver en hel del annat än att just kunna meka. Du ska vara bra på att hantera kunder, hålla rätt tempo och nivå med mera.”

Lösningen: Bra relationer till fordonsprogrammet
”Min egen metod för att hitta ny kompetens ser ut så här: Varje år när en ny kull börjar på fordonsprogrammet på Bäckadalsgymnasiet här i Jönköping åker jag dit och träffar allihop. Då har de ännu inte valt inriktning, och vet kanske inte vad de ska satsa på. Ska de bli chaufförer, tungtekniker, fordonstekniker eller jobba med skador? Jag brukar alltid fråga hur många som vill bli fordonstekniker, och det är alltid max två personer som räcker upp handen. Det är lätt att inse att man måste prata för yrket och lyfta fram fördelarna för att fler ska bli intresserade. I slutändan brukar det ändå vara cirka tio till tolv fordonstekniker som går ut här varje år, och bland dem har vi under åren de gick på utbildningen knutit till oss praktikanter både på verkstads- och skadesidan. Går jag ner på avdelningarna kan jag alltid se minst en praktikant som är i gång. De egenskaper jag söker efter handlar om enkla men viktiga saker. Som att man kommer i tid, är uppmärksam och har en allmänt bra attityd. Men det räcker inte att bara ta hit dem. Man måste även ha utbildade och engagerade handledare för att det ska bli bra. Sedan gäller det också att ha bra kommunikation med ledarna på skolan och försöka påverka saker i rätt riktning. Förutom kursinnehållet handlar det om att se till att eleverna ska trivas på alla sätt. Reseförbindelserna till skolan ska vara bra, maten god, lokalerna snygga och så vidare. Över huvud taget har vi en mycket bra relation med gymnasiet. Det är ju en vinn-vinn-situation, vi har båda starkt intresse av att utbildningarna ska vara attraktiva.”

Resultatet: Avgångselever fyller platserna
”För mig som servicemarknadschef går det inte att stå med en tom teknikerplats särskilt länge. Därför gäller det att ha kontaktnät med tekniker vi kan höra av oss till. Från Bäckadalsgymnasiet anställer vi cirka en till två varje år, de andra sugs upp av konkurrenter om de är duktiga. Som regel fyller gymnasiets avgångselever våra behov av rekrytering. Vissa år har vi dock haft fullt, och inte kunnat anställa någon av dem. Då ser jag alltid till att spara kontaktuppgifterna. Kanske kan vi göra något ihop i framtiden? Det är så man får jobba.”

Mer om Nybergs bil
Företaget, med anläggningar i Jönköping, Nässjö och Habo, har cirka 135 anställda och omsätter drygt 1 miljard per år. De säljer, servar och reparerar bilmärkena Volvo, Mazda och Maxus samt Byd transportbilar. På eftermarknadssidan hanterar de även Renault, Dacia, Polestar, Lynk & Co, Nio och Levc.

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar