Mer hållbara reparationer med certifiering

Länsförsäkringar köper bilreparationer för sina kunders räkning för i snitt 2,8 miljarder kronor varje år. Sedan årsskiftet har de utvecklat sin miljö- och kvalitetscertifiering för de bilverkstäder man samarbetar med, där verkstäderna rankas efter hållbarhet, samtidigt som fler hållbarhetsdimensioner har lagts till.
– Vår certifiering ger verkstäderna bättre verktyg för sitt hållbarhetsarbete, säger Ville Semi, skadespecialist motor och ansvarig för arbetet med certifieringen.

Med den förbättrade certifieringen får verkstaden fler incitament för att reparera skadade delar på bilen snarare än att byta ut dem, samt använda begagnade reservdelar.
– Att reparera eller använda begagnade reservdelar är ett viktigt led i att minska resursanvändning och koldioxidutsläpp och därmed bidra till FNs globala mål nummer tolv, säger Ville Semi.

Krav på social hållbarhet har hittills saknats i certifieringen. Nu läggs mer tyngd på att bilverkstaden erbjuder sina anställda tjänstepension, möjlighet till vidareutbildning och företagshälsovård.

Certifieringen innefattar skade-, mekaniska-, lack-, plast- och glasverkstäder samt bärgningsföretag. I dagsläget har Länsförsäkringar 1 500 certifierade samarbetspartners. Certifieringen av de anlitade verkstäderna och årlig uppföljning görs av Autoteknik i Åtvidaberg.

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *