Nuvarande gränser för reparationer av krockade bilar gynnar varken klimatet eller miljön och är dålig för ekonomin.
Det menar Fordonsjuristen, som tycker att gränsen borde tas bort.
– Ironiskt nog är det de avancerade förarassistanssystemen vilka ska bidra till att minimera kollisioner, som bidrar till de ökade kostnaderna. Dessa system skapades för att undvika olyckor men är så dyra att reparera att försäkringsbolagen väljer att skrota bilen, säger Fordonsjuristens Bo Ericsson i ett pressmeddelande.
En medlemsundersökning som genomförts bland Autobranchen Danmarks medlemmar visar att 11,4% av de tillfrågade anser att reparationsgränsen är en fördel för klimatet och miljön, medan 62,5% bedömer att det är en nackdel. På samma sätt anser 10,5% av de tillfrågade att reparationsgränsen är bra för ekonomin, medan 64% anser att den är dålig.
– Det är inte rimligt att vi begränsar antalet reparationer i en tid då vi behöver gå ifrån slit-och-släng-kulturen till att i stället främja återvinning för klimatets bästa, säger Bo Ericsson.
Foto Anders Nikolaysen
Kommentera