Under 2024 exporterades 140 000 personbilar vilket är en minskning med 8,3 procent i jämförelse med föregående år. Därmed bryts den ökning av exporterade bilar som vi har sett sedan 2021. Noterbart är att även om exporten minskar är nivån fortfarande hög. Med ett femårsperspektiv hamnar 2024 17 procent över femårssnittet (120 000).
Trenden att bilarna tenderar att bli allt yngre står sig. Under 2024 utgjorde femårsbilarna 61 procent av den exporterade volymen vilket är en ökning jämfört med 2023 (56 procent).
- Exporten av personbilar minskade med 8,3 procent under 2024
- Fortfarande historiskt stora volymer, 17 procent över femårssnittet
- Femårsbilarna fortsätter att ta andelar, 61 procent är yngre än fem år
- Sett till ålderssegment är det enbart bilar som är 0–2 år i fordonsålder som ökar
- Andelen laddbara bilar ökar, men följer beståndsutvecklingen i Sverige
- Antalet exportörer minskar med 19 procent
- Fem märken stod för 54 procent av den exporterade femårsparken
Andelen laddbara bilar i jämförelse med hela den exporterade volymen fortsätter öka och utgjorde 28 procent av den totala exporten. Utvecklingen avseende exporterade laddbara bilar (PHEV och BEV) följer utvecklingen på den svenska marknaden vilket blir tydligt när vi analyserar 5-årsbilarna. Vid ingången av 2024 utgjorde det laddbara femårsbeståndet i trafik 42 procent (exporterat laddbart 34 procent) vilket i dagsläget har ökat till 53 procent (exporterat laddbart 45 procent).
Exportör (5-årsbilar) | Antal | Andel | |
---|---|---|---|
1 | Bca Vehicle Remarketing AB | 10 523 | 12,3% |
2 | Tradingsolutions Sverige AB | 8 745 | 10,2% |
3 | VOLVO Bil i Göteborg AB | 4 261 | 5,0% |
4 | PRIVATPERSON | 3 133 | 3,6% |
5 | Transiett AB | 3 088 | 3,6% |
6 | Jyske Finans | 2 625 | 3,1% |
7 | Kvdbil AB | 2 364 | 2,8% |
8 | Kamux AB | 2 294 | 2,7% |
9 | Saka AB | 1 578 | 1,8% |
10 | Autoett European Cars B.V | 1 542 | 1,8% |
11 | Wismo Automotive AB | 1 486 | 1,7% |
12 | Din Bil Sverige AB | 1 343 | 1,6% |
13 | J Bil AB | 1 316 | 1,5% |
14 | Autohansa AB | 1 272 | 1,5% |
15 | Ayvens Sweden AB | 1 251 | 1,5% |
Övriga | 39 041 | 45,5% | |
Totalt | 85 862 |
Fem märken stod för 54 procent av den exporterade femårsparken 2024; Volvo (14,8 procent), Volkswagen (13,8 procent), Audi (10,2 procent), BMW (7,9 procent) och Mercedes (7,8 procent) där alla utom Mercedes-Benz har minskat i exportvolym i jämförelse med föregående år. Volvo är kvar på samma antal som under 2023.
Audi, Peugeot, BMW och Mercedes-Benz sticker ut som populärare att exportera i förhållande till sin närvaro i den svenska femårsparken medan Kia och Toyota har en förhållandevis låg exportandel.
Den största ökningen i jämförelse med föregående år noteras för Polestar med +679 procent följt av Citroen (+77 procent), Peugeot (+40 procent) och Skoda (+33 procent).
# | Märke | Antal | Andel (%) | +/- (%) vs 2023 | +/- (%) vs 2022 |
---|---|---|---|---|---|
1 | Volvo | 12 724 | 14,8% | 0% | 17,1% |
2 | Volkswagen | 11 815 | 13,8% | -17% | 12,3% |
3 | Audi | 8 727 | 10,2% | -9% | 4,7% |
4 | BMW | 6 749 | 7,9% | -14% | 4,9% |
5 | Mercedes-Benz | 6 661 | 7,8% | 2% | 4,9% |
6 | Skoda | 5 428 | 6,3% | 33% | 4,6% |
7 | Peugeot | 5 206 | 6,1% | 40% | 2,2% |
8 | Toyota | 3 720 | 4,3% | 7% | 8,9% |
9 | Kia | 3 098 | 3,6% | -17% | 10,0% |
10 | Seat | 2 784 | 3,2% | -2% | 1,6% |
11 | Polestar | 1 629 | 1,9% | 679% | 1,4% |
12 | Porsche | 1 376 | 1,6% | -1% | 0,7% |
13 | Nissan | 1 367 | 1,6% | -13% | 1,9% |
14 | Citroen | 1 337 | 1,6% | 77% | 0,9% |
15 | Renault | 1 299 | 1,5% | -12% | 2,3% |
Kommentera