Motorbranschens februarinummer

Nummer 1–2 av Motorbranschen distribueras under vecka 7. Om du inte redan är abonnent, teckna en prenumeration du också så får du ditt eget exemplar i brevlådan! Här är smakprover ur innehållet:

 


Bilförsäljaren som blev säljare av mobilitet
Ett av Sveriges största bilföretag har tänkt steget längre – det blir inte längre bara försäljning av bilar för dem, utan av allt som rör sig från elskotrar till husbilar. Enligt dem, en nödvändig satsning om företaget ska fortsätta växa de kommande åren.


Byggde skola i Colombia – med egna händer
Ägaren av bilföretaget kände att han ville göra något altruistiskt. Det blev ett skolbygge i Colombia ditt personalstyrkan åkte i två omgångar. Tillbaka fick de oslagbar teambuilding.

Vilket genomslag har ditt varumärke?
Hur kunderna uppfattar ditt företag i jämförelse med konkurrenterna finns svart på vitt på i vår nya stora Konsumentundersökning. Åtminstone om du finns i någon av de tre storstadsregionerna. I februarinumret ger vi en hint om vilka som kändast.

 


Bilhandel 2019
Vi startar en ny artikelserie med siktet på framtiden och startar med elbilar. Hur ska de ofantliga statliga intäkterna från de fossila bränslena ersättas vid övergången till en elbilsflotta och vad ska du svara kunderna? Vi har kartlagt den dyra övergången som ingen vågar diskutera.

 


Bästa försäkringsbolagen
Skadeverkstäderna har sagt sitt om samarbetet med försäkringsbolagen. Vad säger bolagen om kritiken? Läs i vårt februarinummer med hela rankinglistan. Bilden ovan, Annika Berglund från vinnaren If.

Nya VW-kontrakt värnar handlarna
Även om de nya VW-kontrakten öppnar upp för näthandelinnehåller de samtidigt nya affärsmöjligheter för handlarna. Och hur VW ser på framtiden för sina återförsäljare, är väl inte minst för att de brukar sätta standarden för resten av bilindustrin. Läs mer i vårt februarinummer.


Tunga BegBil
När tunga sidan fick sitt första begagnatbilsseminarium var vi där och vaskade bland det som ventilerades och sades i vimlet. På bilden ovan, Axel von Essen från Volvohandlarföreningen i samtal med konferensgeneral Lars Lieberg, MRF.


Inga ballonger, bara en bra bilaffär …
… säger nestorn som porträtteras i februarinumret. Han avskyr jippon och vill befria bilhandlarrollen från alla rester av hårdkokt macho- och bondfångarkultur.

Testar bildelning
Möt en försäljningschef i Västsverige som ger sig in i branschen med delningsbilar och funderar över om man kan tjäna pengar på stillastående demobilar.

Stopp för avlastning
Ett åkeri har slutat att hämta och lämna bilar med de vanliga biltransport-lastbilarna hos en återförsäljare vid Smista allé sedan riskerna för chaufförerna har bedömts som för stora. Arbetsmiljöverket utfärdat ett vitesföreläggande och från åkeri och logistikföretag påbörjas en analys över säkerheten hos andra bilåterförsäljare i hela Sverige.

Nya statistiksidor
Vårt sifferfönster med nyregistreringar och begagnatuppgifter har fått ett litet lyft och fräschare utseende.

Glöm inte vår webb!
På motorbranschen.mrf.se hittar du nya notiser och artiklar varje dag som inte finns i tidningen. Där ligger bland annat ett urval bilder från den amerikanska Nada-konferensen.

Vinn!
Vi lottar ut 5 barnböcker av ”Halvan – här kommer långtradaren”.Vill du vinna – kolla in vårt februarinummer!

Läs också om …
… vad som händer i Opel- och Peugeotnäten
vem som driver egen barntrafikskola
Waykes konsumentstudie av beghandelns smärtpunkter
vad som händer framöver
…  juridiken när bilar levereras till dörren
…  hur många drivmedelsstationer som försvunnit
…  vad Anders Parment tycker om konsultrapporter
…  nya asiatiska bilmodeller
…  dåliga råd till kunder
…  vad tre kolleger tror om bilåret 2019
…  kniviga frågor som får experternas svar
…  en gasbilsägares vedermödor
…  och vad djungeltelegrafen har att berätta från alla delar av landet.

Vad vill du läsa i Motorbranschen? Tipsa oss gärna!

 

 

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar