Utvalt | 2018-02-14

Namnbyte ska göra kinesiska Trumpchi till en succé

Den kinesiska biltillverkaren Trumpchi vill ta sig in på den amerikanska marknaden.
Nu har man insett att det kommer att krävas ett namnbyte för att bli en succé.

När den kinesiska biljätten GAC Group skulle skapa ett nytt SUV-märke så valde man namnet Trumpchi, det betyder ”sprida bra lycka”, utan att känna till den amerikanske tv-stjärnan.
Den första modellen släpptes 2010 och man säljer redan ca 370 000 bilar varje år.

Men tidigare i år upptäckte man att namnet kan bli en belastning vid en lansering i USA.
– Vi såg att folk skrattade åt namnet, de tog bilder och lade ut på Facebook, säger GAC-direktören Zhang Fan till nyhetsbyrån Reuter.
– När vi läste alla reaktioner insåg vi att det kanske inte är så positiv marknadföring för märket.

Enligt brittiska BBC planerar nu Trumpchi att byta namn inför en lansering av märket i USA.
Troligen så skulle man få problem även om man valde att behålla det politiskt kontroversiella namnet. Den amerikanske presidenten Donald Trumps företag, Trump Organization, är notoriskt noga med att skydda sitt varumärke.

Att företag använder alternativa namn när de lanserar sina produkter i andra länder är inte heller ovanligt. Den tyska jätten BMW säljer sina bilar under namnet ”bao ma” (betyder ”värdefull häst”) på den kinesiska marknaden.

Av Mikael Jägerbrand
Foto: El monty / Wikipedia / CC 4.0

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar