Det blev tvärstopp – och nu ska tempot skruvas upp!
I pandemins efterdyning verkar bilbranschen må rätt bra.
– Den har hållit sig cool. Cheferna har haft en optimistisk inställning och en sund analys, de är inga som viker ner sig, erfar Stefan Weman på Autorekrytering som har bra koll på läget.

Stefan Weman.
För nybilsförsäljningen finns tecken på en uppgång igen men för helåret kan det bli en nedgång på cirka 25 till 30 procent. MRF är optimistiskt i fråga om statliga kickstartstimulanser.
– Näringsdepartementet har efterfrågat mer och mer uppgifter, så vi känner oss rätt säkra på att några av våra frågor kommer med i höstbudgeten. Viktigast är den skrotningspremie som MRF och Bil Sweden har föreslagit, säger vd Tommy Letzén.

Tommy Letzén.
Begagnatförsäljningen har som bekant varit urstark – juni blev den bästa månaden någonsin – men en normalisering skymtas nu i höst.
Servicemarknaden har erfarit en liten genomsnittlig nedgång jämfört med föregående år, men inte katastrofal. Dock är det ojämnt; vi vet flera verkstäder som upplevt en rekordsommar.
Skadesidan ser ut att ha okej med bokningar men kortare väntetider, även om det varierar geografiskt och mellan märken.
– Där det släpar mest är bland dem som har extern lackering, där har volymerna minskat, säger MRF:s Jan Olvenmo.

Jan Olvenmo.
Biluthyrarna har haft en fluktuerande tillvaro och ligger fortfarande 35 procent under fjolåret. Efter en tuff vår med nedflottning kom sommaren med överefterfrågan.
– Men nu i höst, när den inkommande trafiken från utlandet börjar komma, börjar problemen igen. Dock skymtar en viss ljusning för det svenska businessåkandet, säger Biluthyrarnas vd Anders Trollsås.

Anders Trollsås.
Bärgarna har haft något mindre att göra i coronaspåren.
– Men det är ingen katastrof, nedgången beror mest på avsaknaden av vinter den gångna säsongen. För oss trummar det på bra nu sedan vi tagit över hela larmhanteringen för Protector och M Sverige, säger Assistancekårens vd Mats Nilsson.

Mats Nilsson.
Här är några nya trender som affärsutvecklare Stephan Kinnmark har skakat fram:
o Videomöten, snabbt adapterade.
o Ökande behov privat resande gynnar bilhandeln.
o Begagnatförsäljningen tar marknadsandelar från nybil, men tappar till privatleasing.
o Mindre billigare bilar omsätts snabbt.
o Tjänstebilsförsäljningen – nya inköp skjuts till viss del på framtiden
o Inte alla märken och modeller har drabbats – Volvo XC40 och Porsche har haft fenomenala försäljningsframgångar.
o Privatleasingen ökar.
o Världens finansmarknader visar hög riskaptit.
*
Vi frågade Stefan Weman på Autorekrytering igen: Hur kommer post-corona att se ut?
– Efter en lång högkonjunktur är det lätt att hamna i bekvämlighet. En kris tvingar fram en reningsprocess där många utvärderar affärsprocessen och rannsakar sig själva. Det kan vara stärkande. Oberoende av pandemin befinner sig ju branschen i en brytningstid, så framtiden kan bli intressant.
Text: Ing-Cathrin Nilsson
Grafik: Stephan Kinnmark
Kommentera