Nyheter | 2022-09-05

Nu skall Alfa Romeo få fart

Alfa Romeo har aldrig varit ett stort märke i Sverige.

Det legendariska italienska bilmärket, som köptes av Fiat 1969 och som numera ingår som en liten kugge i den gigantiska, globala Stellantis-koncernen, har på senare år ytterst sällan sålt fler än 500 bilar per år i Sverige och ofta betydligt färre.
En förklaring kan vara ett litet och sällan särskilt långsiktigt ÅF- och service-nätverk samt även ofta skiftande importörer på den svenska marknaden.
Efter att den nya svenska importören Astara (tidigare Bergé Auto) i november 2021 tog över som ny GA för Alfa Romeo, Fiat, Abarth och Jeep har man utlovat en storsatsning på de berörda märkena.
Idag erbjuds sedanmodellen Giulia och SUV:en Stelvio samt nyintroducerade SUV:en Tonale i Sverige.
Den globala Astara-koncernen är ett familjeägt företag med huvudsäte i Madrid i Spanien, men med verksamhet över hela Europa, Latinamerika och numera även i Sydostasien. Företaget är också sedan några år tillbaka importör/GA för bland annat Fiat i Finland.
I dagsläget har Alfa Romeo totalt 12 kombinerade ÅF och serviceverkstäder i Sverige och dessutom 10 separata serviceverkstäder.
Den nordligaste Alfa Romeo-ÅF i Sverige finns för närvarande i Uppsala och den sydligaste i Kalmar.
I Malmö och Göteborg finns idag inga ÅF för märket.
6 av de 12 Alfa-ÅF tillhör Hedin Bil-koncernen och ytterligare 3 ägs av J Bil-koncernen.
Därutöver finns ÅF i Enköping, Lidköping och Kalmar.

Peter Lorin

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar