Nya motorljud ökar körglädjen – och kan ge rejäla intäkter

I dag den 1 april träder en ny EU-lag i kraft som innebär att alla nyproducerade bilar som säljs i Sverige måste utrustas med en obligatorisk ljudgenerator. Lagen syftar till att bibehålla den svenska bilkulturens traditioner i en allt mer elektrifierad värld och förhoppningen för handlarna är att rejäla intäkter kan skapas.

– Motorljudet är en viktig del av körupplevelsen och med traditionella motorljud tror vi fler kan tänka sig att skaffa elbil och därmed bidra till omställningen, säger Erik Granström på M Sverige, som länge har påverkat EU-parlamentet för att få igenom lagen.

Alla nyproducerade bilar, oavsett drivmedel, utrustas med en extra generator som genererar ett motorljud beroende på bilens hastighet och körläge. För att ge kunderna den mest autentiska upplevelsen erbjuds olika ljudalternativ som kan väljas som tillval.

V8-variant: Ett kraftfullt, mullrande ljud, som en amerikansk muskelbil.

Turbo-variant: Ett pipande och väsande ljud som simulerar en turbo i full gång.

Rally-variant: Ett skrapande, kittlande ljud som påminner om en rallybil på en lerig väg.

Futuristisk variant: Ett elektriskt surrande ljud som påminner om en eldriven hyperbil, med tillvalet att simulera ljud som liknar ett Ufo.

Lastbilsvarianten: En mullrande diesel, finns just nu bara i Scania- och Volvoversion. Här har dock tillverkarna av Mercedes-Benz och MAN lastbilar motsatt sig att just dessa märken får sina karakteristiska ljud och pekat på likaprincipen, så eventuellt kommer versionerna att utgå.

För att skapa en mer personlig upplevelse kan bilägare programmera sina egna motorljud genom en app, där man kan spela in egna brummande ljud eller skapa ljud från kända bilar i populärkulturen, som Batmobilen eller en Formel 1-bil.

För de mest hängivna bilälskarna finns det också ett premiumpaket som innebär att ljudet blir anpassat till bilens färg. En blå bil kommer till exempel att ha ett kyligt, distinkt ljud, medan en röd bil får ett mer aggressivt och passionerat motorbrum.

– Vi tror att det här kan skapa en ännu starkare känslomässig koppling mellan bil och ägare, säger Sandra Svensson på Mobility Sweden.

Bilhandlare behöver utbilda sin personal för att kunna hantera det nya ljudpaketen, vilket kan skapa längre väntetider vid bilköp.

Per Persson på Bilspecialisten i Kvill är ändå förväntansfull.
– Det här kan ge oss stora intäkter. Många har efterfrågat klassiska motorljud och vad vi förstår kan man ta ganska saftigt betalt för olika tillval och premiumpaketet. Vi tror också att det här kan få folk att våga ta steget över till elbil. Här i Småland gillar många V8-ljudet så det blir vår storsäljare, spår han.

MRF följer frågan noga och återkommer med mer information.

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *