Många bilverkstäder vet inte tillräckligt mycket om hur våra bilar ska hållas säkra från cyberattacker. Det visar en ny studie från Högskolan i Skövde.
– En mycket stor del av fordonsparken kan i praktiken vara helt vidöppen för angrepp, eller redan vara hackad, säger Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet vid Högskolan i Skövde.
Uppkopplade bilar medför risker för cyberattacker, men bilverkstäder saknar kunskap och ibland möjlighet att hantera problemen.
Bilar kan i dag beskrivas som uppkopplade, avancerade datorer på hjul och dessa datorer hanterar allt från antisladdsystem till adaptiva farthållare. På senare tid har dessutom bilarnas datorsystem börjat kommunicera med varandra även utanför bilen. Avsikten är att undvika krockar, men det medför också risker och bilar kan bli måltavlor för cyberattacker. Redan 2015 visade två säkerhetsforskare hur de kunde ta kontroll över en Jeep Cherokees bromsar och styrning.
Studien från Högskolan i Skövde visar dock att säkerhetsmedvetenheten och kunskapen hos bilverkstäderna fortfarande är låg vad gäller cybersäkerhet.
Problemet förstärks av att biltillverkarna förbehåller tillgången till nödvändig programvara till sina märkesverkstäder.
– Det verkstäder som inte är märkesverkstäder tvingas ofta använda arbetssätt som inte är officiella för att hantera bilarna. För de flesta är bilen den mest avancerade dator de har men de har ingen möjlighet att påverka uppdateringar eller informationssäkerhet, säger Martin Lundgren.
Forskarna bakom studien menar att både allmänhet och fackpersonal måste få större inblick i systemen. Om fler än märkesverkstäder får möjlighet att använda officiell programvara för att uppdatera bilarna och får insyn i bilens säkerhet skulle det gynna säkerheten. Den nuvarande situationen är logisk från tillverkarnas sida, men konsekvenserna för ägarna kan bli oöverblickbara, liksom för samhället i stort.
– En stor del av fordonsparken kan vara rejält sårbar, utan att det finns möjlighet att alls kontrollera det eller skydda sig mot det, säger Marcus Nohlberg.
Kommentera