Nya roller på verkstaden gav resultat

Verkstadschefer har många järn i elden, och det kan vara svårt att hinna uppmärksamma var och en av medarbetarna. På Hedin bils transport- och lastbilsanläggning i Jönköping löste de saken med att införa en ny roll. Verkstadschefen Anders Rogvall Knutsmark berättar.

TEXT THOMAS DRAKENFORS FOTO BENJAMIN ÅHS

Problemet: Medarbetarsamtalen tog tid
”Det är tio år nu som jag har arbetat på Hedins. Jag kom in som garantihandläggare och blev så småningom servicerådgivare. Här på verkstaden servar vi och reparerar lätta transportfordon av märkena Fiat, Dodge och Renault, plus Mercedes-lastbilar. För ett par år sedan fick jag frågan om jag ville ta över som verkstadschef. Det kändes som en spännande uppgift. Jag kommer från en familj av chefer; min pappa och syster är chefer och farmor var chef. Själv har jag också alltid haft viljan att komma vidare och växa. Så jag hoppade på möjligheten. Det gick bra. Jag blev utsedd till Årets verkstadschef 2022 av Mercedes Vans, året efter fick jag samma utmärkelse för tunga fordon och transportbilar inom Hedins. Men själv kände jag att jag inte riktigt hann med allt. Exempelvis hade jag krav på att ha enskilda samtal med alla medarbetare en gång i månaden. Det var svårt att få in det på ett bra sätt med allt annat som skulle klaras av.”

Lösningen: Nya ledare i teknikergruppen
”Jag pratade med min närmaste chef. Något behövde göras om vi skulle kunna fortsätta leverera bra på alla områden. Fortsatte vi på samma sätt skulle något få mindre uppmärksamhet och därmed fungera sämre. Samtidigt hade jag sett att ett par av teknikerna hade börjat ta mer ansvar på avdelningen. Skulle vi kunna lyfta upp dem och ge dem ännu mer ansvar? Då fick vi idén att skapa en ny roll för dem, som vi kallade mekanikeransvarig. De skulle fortsätta med sina jobb som tekniker, men kunde också ta hand om saker som exempelvis medarbetarsamtalen. Det var mer naturligt, de jobbar ju ihop med de andra teknikerna och har mer koll på vad som händer på avdelningen, hur folk mår och så vidare. Den ene fick bli mekanikeransvarig för våra transportbilstekniker, den andre för våra lastbilstekniker, sammanlagt 13 personer med de två mekanikeransvariga inräknade.”

Resultatet: Bättre lönsamhet och kundnöjdhet
”En ny roll ställer nya krav. Som ansvariga var de tvungna att börja tänka mer än tidigare på hur de betedde sig på jobbet. Om de exempelvis förr kunde kosta på sig att ibland tappa humöret på något som hände i vardagen var de nu tvungna att behärska sig och föregå med gott exempel. Men de kom snabbt in i det. För min egen del blev det mycket bättre. Jag är fortfarande ute på golvet och hejar på alla varje morgon, men jag har mer tid att koncentrera mig på annat, som att hålla uppe flödet och se till att beläggningen, lönsamheten och kvaliteten är i topp. Det har givit effekt. Omsättningen har gått upp fem till tio procent, resultatet per arbetad timme är bättre och kundnöjdheten har ökat. Dessutom har de två mekanikeransvariga utvecklats med det nya ansvaret. Visst, det har varit en viss investering också. Men det har helt klart varit värt insatserna.”

 

Mer om
Hedin bils transport- och lastbilsanläggning i Jönköping
Verksamheten är en del av Hedin bil med försäljning och auktoriserade verkstäder på 122 anläggningar i Sverige bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö och många fler.

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *