Nya skrotningspremien blev ingen succé

Den 20 augusti införs en tillfällig skrotningspremie på 10 000 kronor för den som skrotar sin minst 15 år gamla bil och byter till en elbil. Regeringens förhoppning är att det ska påskynda omställningen till eldrivna bilar.

En halv miljard kronor har avsatts för åren 2024 och 2025, vilket skulle finansiera skrotningen av totalt 50 000 bilar om premien utnyttjas fullt ut. Flera myndigheter och remissinstanser har dock anmärkt att regeringens prognoser är alltför optimistiska. Kvdbils undersökning, som baseras på svar från över 1 000 bilägare, bekräftar dessa farhågor.

Bara en av fem (18 procent) tycker att en premie på 10 000 kronor är rimlig. Ungefär lika många (17 procent) anser att beloppet borde vara minst det dubbla, och mer än var fjärde (27 procent) menar att premien bör ligga på 50 000 kronor eller mer. Extra svalt mottagande får premien från dem som kör fossildrivna bilar, den grupp som reformen faktiskt riktar sig mot. Särskilt låga är siffrorna bland dieselbilsförare. Endast var sjunde (15 procent) ger tummen upp till 10 000 kronor, medan en av tre (33 procent) anser att premien borde vara minst 50 000 kronor.

Premien gäller både om man köper eller leasar sin nya elbil, men man måste ha kvar den i minst ett år. Den gamla bilen måste också uppfylla flera krav som gör att den knappast kan anses skrotfärdig: den måste vara godkänd på besiktningen, vara i trafik och ha avgasrening enligt Euro 4 eller äldre. Euro 5 infördes som krav för personbilar i Europa i september 2011, medan Euro 4 började tillämpas i januari 2005. Dessutom måste man ha ägt bilen sedan minst september 2023, och den elbil man köper får inte ha ägts av någon närstående.

Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil, tror att det finns en uppenbar risk att målet om 50 000 skrotade bilar inte kommer att nås.

– För många är 10 000 kronor sannolikt inte tillräckligt motiverande. Premien för att skrota bilen måste naturligtvis ställas mot bilens marknadsvärde vid en eventuell försäljning, och en hel och fungerande 15-20 år gammal bil är ofta värd mer än 10 000 kronor. Dessutom är det få som skaffar en elbil i dag som kör omkring i bilar med så lågt värde.

Han ser dock positivt på att premien även omfattar begagnade elbilar, vilket kan få fler att ta steget mot elbil.

– Här känns det som att regeringen har lyssnat. När förslaget först presenterades verkade det som att premien bara skulle gälla nya elbilar. Att man nu kommer kunna byta in sin gamla bil och få en liten summa som kan hjälpa till att finansiera en begagnad elbil tror jag kan göra premien attraktiv för vissa bilägare, vilket vår undersökning också visar, säger Daniel Odsberg.

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *