Kan bilanläggningar runtom i Sverige kopplas upp mot elnätet för att använda batterierna till att stötta elsystemet? Det skall ett nytt forskningsprojekt som Energimyndigheten ger miljonstöd till, undersöka.
Med ny listig teknik kan elbilar och deras batterier mata tillbaka el ut på nätet och därmed bidra till ett mer robust energisystem. Tekniken kallas “vehicle-to-grid”, det vill säga “bil-till-nät”, och utvecklas just nu för fullt.
Den växande elfordonsflottan utgör en unik resurs att fungera som ett energilager för elnätet. Om alla personbilar i Sverige vore elektriska, fulladdade och anslutna via bil-till-nät-teknik, skulle de kunna lagra energi motsvarande hela Sveriges elförbrukning på 10–20 timmar.
Projektet kommer att bedrivas på två nivåer, tekniskt och samhällsvetenskapligt. Lunds tekniska högskola studerar, modellerar och bygger kunskap om de faktiska elektroniska förutsättningar som ligger till grund för användningen av bil-till-nät för grupper av bilar. Parallellt kommer affärsmodeller och nya riktlinjer som kan underlätta att utvärderas.
– Nu ska vi se över möjligheterna att använda alla de elbilar som finns vid en laddpunkt hos våra återförsäljare. I dag står de stilla i en anläggning, tänk om vi i stället kan nyttja deras batterier för att stötta elnätet. Det vore en vinn-vinn – vi nyttjar resurser mer effektivt, stöttar energisystemet i Sverige och skapar en ny affärsmodell för återförsäljare, säger Peter Himmer, vd på Kia Sverige som är en av parterna i projektet.
– Vi vet redan i dag en hel del om hur enskilda bilar kan bidra till elsystemet. Men nu vill vi titta närmare på just grupper av bilar. Det är intressant då de kan bidra med större effekt och dessutom ofta står parkerade där det redan finns en anslutningspunkt med hög kapacitet, säger Mats Alaküla, professor på avdelningen för industriell elektroteknik och automation på Lunds tekniska högskola.
Projektet drivs med Sustainable innovation som projektledare och Lunds tekniska högskola som forskningspart. Kia Sverige deltar tillsammans med två Kia-återförsäljare med stora bilanläggningar, Aftén bilcenter och Bilbörsen i Linköping. Comsys bidrar med teknisk hårdvara. Det nystartade bolaget Powerlynk ansvarar för affärsutveckling. Projektet kommer att pågå i ett och ett halvt år och har fått beviljat medfinansiering från Energimyndigheten på nästan tre miljoner kronor genom forskningsprogrammet FFI.
Kommentera