Kiahandlaren: ”Vi lägger kraften på ordersedlar, inte offerter”

När det inte är så mycket spring i bilhallen, gäller det att göra affär med de kunder som kommer in och sedan behålla dem inom servicemarknaden.

Fredrik Sundström är vd och ägare i andra generationen på Sundströms Bil i Kramfors. Bolaget firade sitt 50-årsjubileum 2021. Men det var långt ifrån någon självklarhet att Fredrik skulle ta hand om företaget, ursprungligen en BMW-verkstad, som pappan Arnold Sundström hade övertagit 1971, i Brunne utanför Kramfors.

– Tvärtom, jag hade lovat mig själv att varken bli bilhandlare eller egen företagare, säger Fredrik Sundström.

Det var ett löfte som senare brast.

En avgörande händelse i Sundströms Bils historia var när fadern i början på 2000-talet bad sonen om råd om huruvida han skulle starta Kia-försäljning eller inte. Fredrik Sundström kände inte till märket och tyckte det var en riktigt dålig idé att börja sälja Kia, så han avrådde och svarade ”absolut inte”.

– Som tur var struntade min far i mina råd.

2004 hände det som Fredrik sagt inte skulle ske. Efter tio år i Stockholm bestämde han sig till slut för att pröva vingarna. Han flyttade hem till Kramfors, tog över företaget med två anställda och blev i ett slag både egenföretagare och återförsäljare av Kia, det märke som han tidigare inte velat ha.

– Det blev ett grymt bra generationsskifte, säger Fredrik.

– Min far klev upp från stolen och sade ”ring om du behöver hjälp”. Sedan gick han i princip ut genom dörren. Men han fanns kvar i bakgrunden och självklart har jag haft mycket hjälp genom åren, när jag har behövt.

I början gick det åt mycket tid att förklara för kunderna vad bilmärket Kia var.

– Vi hade några modeller, men inga jättevolymer. Vändpunkten kom när Kia Ceed lanserades 2007 och när den sjuåriga nybilsgarantin infördes i samband med Ceed-lanseringen. Sedan har det bara rullat på, säger Fredrik Sundström.

Den vanligaste frågan från kollegerna var hur man kunde överleva på bara ett märke som Kia.

– Men det gick. Vi har sedan starten alltid varit lönsamma och nu är det ett märke som alla vill ha, säger Sundström.

Siffrorna talar sitt tydliga språk och i Kramfors ser man Kia-bilar överallt. Försäljningsområdet omfattar förutom Kramfors även Sollefteå och Härnösands kommuner. Marknadsandelen ligger kring imponerande 40 procent, bara i Kramfors kommun ligger andelen på närmare 70 procent.

Att Sundströms Bil sedan 2009 är enda bilhandlaren på orten, då Motorcentrum med ursprung från Kramfors lade ner, ser inte Fredrik Sundström som förklaring till den starka positionen.

– Det finns flera duktiga konkurrenter, både Volvo- och VW-handlare och märken som till exempel Nissan och Hyundai inom distriktet.

Han menar i stället att drivkraften är utveckling av företaget och att ständigt öka försäljningen och lojaliteten inom servicemarknaden.

– Trots att vi har 70 procent i Kramfors finns det ju fortfarande 30 procent som vi inte har, säger han med glimten i ögat.

Kundnöjdheten inom servicemarknad är ett prioriterat område och det har de jobbat både länge och oerhört mycket med.

– Där har vi steppat upp och blivit bra. Vi vill att kunderna kommer tillbaka och just på en mindre ort är det speciellt viktigt att få återkommande kunder.

Fredrik Sundström tillägger att Kias sjuåriga nybilsgaranti bidragit till att höja lojaliteten bland kunderna, även om det inte är ett krav att serva bilen hos auktoriserade Kia-verkstäder.

Kramfors ligger just nu tvåa på rankningen över landets bästa Kia-återförsäljare på kundnöjdhet inom servicemarknad. Man kom trea 2021 men har vunnit flera år tidigare.
Den starka försäljningsutvecklingen ledde till att man växte ur de gamla lokalerna och verkstadskapaciteten behövde utökas. 2019 flyttade man till en ny anläggning på totalt 2 600 kvadratmeter i en före detta Ica Kvantum-lokal strax utanför centrum.

Det är en komplett bilanläggning med försäljning, verkstad, däckservice och däckhotell. Man gör även rutbyten och rekond på nybilar och demobilar. Begagnade bilar läggs ut på extern rekond. 18 anställda gör jobbet med tre personer inom försäljning, tolv inom servicemarknad och resterande inom ledning och ekonomi.

– Det var en jätteinvestering vi gjorde, fortsätter Fredrik Sundström.

– Vi rev ut allt och byggde nytt helt enligt Kias alla standarder kring interiör, takhöjd, belysning och klinkergolv. Det är klart att vi var oroliga för hur det skulle gå.

Kramfors är en ort med 7 000 invånare och 18 000 i kommunen, vilket innebär begränsad trafik i hallen, även om staden har ett mycket bra fordonsprogram och ambitiös skolledning som regelbundet tar emot praktikanter.

Fredrik Sundström berättar hur de försöker utnyttja lokalerna och den stora bilhallen på bästa sätt och ger exempel på kundmottagningen, som ligger 35 meter in i anläggningen.

– Det är ingen slump. Kunderna måste gå genom hela bilutställningen för att komma till disken. Vi försöker också göra affär med dem som kommer in. Vi lägger kraften på ordersedlar och inte offerter.

– Vi jobbar även mycket med ”vänte-kunder”, säljarna är otroligt duktiga på att ta hand om dem och erbjuda provkörning.

– Det händer att kunder som kommer hit för att byta torkarblad eller en glödlampa i stället går ut och har köpt en bil.

Text Tomas Ulander

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar