Oktoberstatistik: Fortsatt svag marknad

Marknaden för personbilar och lätta lastbilar under oktober var fortsatt svag. Nyregistreringsstatistiken visar dock en ökning av andelen laddhybrider, vilka nådde den högsta nivån på tre år. Både bussar och tunga lastbilar har haft en stark månad, men hittills i år uppvisar de en betydande nedgång, enlgit statistik från Mobility Sweden.

Totalt registrerades 25 026 nya personbilar i oktober, ingen ökning jämfört med samma period föregående år. Hittills i år har personbilsmarknaden minskat med sju procent. Andelen laddbara personbilar ökade från 60,6 till 62,3 procent, där laddhybriderna hade en stark månad medan elbilarna hade en mindre nedgång. Hittills i år har antalet elbilar minskat med 18 procent. Även elhybriderna ökade under månaden med 33 procent och når en andel av marknaden på nästan elva procent. Företagsmarknaden driver fortsatt elektrifieringen och stod under oktober för två av tre nyregistrerade elbilar och tre av fyra laddhybrider.

– De nationella utsläppen har börjat öka från vägtransporter. För att vända den trenden krävs kraftfulla styrmedel för att öka farten i elektrifieringen och ha en närings- och klimatpolitik som går hand i hand, säger Emmi Antonsson, kommunikationschef hos Mobility Sweden.

Under oktober registrerades 2 932 nya lätta lastbilar, en minskning med 30 procent. Det är nu sjätte månaden i rad med negativa siffror för dessa fordon, vilket kan förklaras av bland annat den svaga byggkonjunkturen som drabbar många underentreprenörer och påverkar efterfrågan. Under årets första tio månader har nyregistreringarna minskat med nio procent. För lätta ellastbilar är situationen fortsatt svår och antalet nyregistreringar minskade med 41 procent i oktober. Trots detta landade andelen elfordon på drygt 19 procent, på grund av månadens totala nedgång för lätta lastbilar.

De tunga lastbilarna ökade under oktober med 60 procent, totalt registrerades 501 nya tunga lastbilar. Den kraftiga ökningen beror till stor del på de nya EU-kraven på färdskrivare som trädde i kraft i september förra året, vilket ledde till rekordregistreringar under augusti och försvagade månader därefter. Hittills i år uppvisar segmentet en nedgång med 23 procent. Av de nya tunga lastbilarna var sju procent eldrivna, vilket är något högre jämfört med oktober förra året. Ökningstakten av ellastbilarna har bromsat in, vilket till stor del kan förklaras av låga dieselpriser som försämrar elkundernas kalkyl.

Bussmarknaden har också haft en stark månad jämfört med i fjol. Totalt registrerades 68 nya bussar i oktober, vilket är 62 procent fler än föregående år. Under perioden januari-oktober har bussarna en nedgång med 29 procent. Andelen elbussar uppgick till 35 procent under oktober, vilket till stor del består av leveranser av stadsbussar i befintliga kontrakt.

Den publika laddinfrastrukturen i Sverige har under månaden ökat med 881 laddpunkter och passerade under september 52 803 laddpunkter fördelade på 7 452 laddstationer. Under oktober var hela 41 procent av de installerade laddpunkterna DC-laddare med en laddeffekt på över 150 kW. Det innebär ett markant trendbrott då tidigare endast 15 procent av nyinstallationerna varit snabbladdare. Detta visar att utbyggnaden av AC-laddare har avtagit, medan organisationer med stora ekonomiska resurser kan fortsätta sin långsiktiga expansion av snabbladdarnätverket trots minskad försäljning av elfordon i Sverige.

– Det tog tio år att bygga de första 10 000 laddpunkterna i Sverige, men de senaste 10 000 byggdes på endast tio månader. Etableringen av snabbladdningsstationer sker i snabbare takt än någonsin, men laddinfrastrukturen för boende i flerbostadshus är fortsatt bristfällig. För många privatkunder är tillgången till laddning hemma en förutsättning för att kunna välja elbil, säger Mazdak Haghanipour, ansvarig för laddinfrastruktur hos Mobility Sweden.

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *