Vi ska nå maximalt 133 omkomna och maximalt 2 800 allvarligt skadade i vägtrafiken år 2030. Under 2023 omkom 229 personer och prognoserna visar att vi missar etappmålet om vi inte gör mer.
Det menar Trafikverket i en ny rapport.
Förra årets 229 omkomna innebär att antalet är på samma nivå som 2022 då 227 personer omkom. Sedan 2019 har utvecklingen mot färre döda planat ut.
– Vi räddar liv, men utvecklingen går för sakta. Vi och många fler aktörer jobbar systematiskt med insatser för att öka trafiksäkerheten på väg. Det finns många goda samarbeten mellan det privata och det offentliga, nationellt, regionalt, lokalt. Men det räcker inte, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.
Samarbeten mellan industrin, det offentliga och akademin är avgörande för att rädda fler liv, som till exempel fordonsindustrins intensiva teknikutveckling och polismyndighetens trafikövervakning.
Knappt hälften av de 229 dödsolyckorna var arbetsrelaterade och i drygt en tredjedel var en upphandlad transporttjänst inblandad.
Historiskt sett är personbilister den enskilt största gruppen bland omkomna i trafiken. Under 2023 omkom 110 personbilister, jämfört med 107 år 2022. För passagerare har antalet ökat från en rekordlåg nivå 2022.
Under 2023 omkom 17 personer i lastbil, vilket är fyra fler än under 2022. Omkomna i tung lastbil sticker ut, tolv 2023 jämfört med en person 2022. I genomsnitt har tre personer omkommit i tung lastbil under de fem föregående åren.
Kommentera