Onsdagsintervjun: Från vård till verkstad

Efter mer än ett decennium som undersköterska fick Emma Lindvall nog. Av en tillfällighet klev hon in i motorbranschen och avancerade på några år till verkstadschef.

Text Thomas Dietl
Foto Alexander Hall

Vägen till verkstaden har inte varit spikrak för Emma Lindvall, verkstadschef på Einarsson bil. Efter mer än ett decennium som undersköterska fick hon nog och hamnade på ett industrijobb, vilket var både monotont och ganska ensamt. Det fick henne att söka sig till en helt annan bransch efter en tämligen kort tid där.

– Jag hade ingen tanke på att bli verkstadschef, jag ville bara komma bort från fabriksjobbet. Bara jag kunde få städa bilar eller något sådant skulle jag vara nöjd, tänkte jag då. Nu är jag övertygad om att jag har hamnat på rätt plats. Visst är det en stor utmaning med ansvar för personal och en helt ny bransch. Men jag stortrivs! Det känns som att jag har två familjer, en därhemma och en här på jobbet.

Att det till att börja med blev ett vårdyrke beror på mamma. Mamman jobbade inom äldreomsorgen och som barn fick Emma Lindvall följa med henne till arbetet. Det fick både henne och systrarna att välja vårdyrken och till en början gick allt bra. Men med tiden kom besparingar och nedskärningar att avlösa varandra.

– Jag försökte gå min egen väg, försökte göra så gott jag kunde för den enskilda som jag hade ansvar för. Det uppskattades av både anhöriga och kolleger men inte av kommunen, säger Emma Lindvall. Till slut pallade jag helt enkelt inte och sade upp mig.

Till motorbranschen hittade hon genom en gammal vän, som var en av två delägare på Einarsson bil.

– Jag frågade med glimten i ögat: har ni inget jobb åt mig hos er? Det var väl inte så mycket att hoppas på, eftersom jag inte hade någon erfarenhet av bilar.

Men det fanns ett litet jobb, som ”hallvärdinna” på helgerna. Emma Lindvalls uppgift blev att ta emot dem som kom in i hallen, kolla lite vad de ville och se till att underhålla de potentiella kunderna tills någon av säljarna kunde ta vid.

– Innan dess hade jag känt av om de ville köpa en ny bil, byta in en begagnad och i så fall i vilket skick den bilen var i, om bilen hade dragkrok och annan utrustning. Viktigast av allt är att få kunden att känna sig sedd, att den inte känner att ingen har tid att ta hand om den.

– Det var himla roligt så jag jobbade där varje helg och så mycket som möjligt, fortsätter Emma Lindvall.

– Killarna som jobbade på försäljningen tog väl hand om mig från dag ett, samtidigt som jag lärde mig så mycket som möjligt om bilarna vi hade och hur de fungerade.

Det var så trevligt att hon ville ge något tillbaka till sina helgkolleger genom fixa lite extra för alla som arbetade i hallen, bland annat efterjobbet-häng i Hässleholm.

– När vi var i Hässleholm kom dåvarande vd:n fram till mig och frågade om inte jag skulle söka till tjänsten som servicerådgivare i Hässleholm. De andra som var med hejade på och tyckte att jag absolut skulle söka tjänsten – vilket jag gjorde. Och jag fick tjänsten!

Emma Lindvall blev därmed servicerådgivare för varumärket Peugeot, som gäller för anläggningen i Hässleholm, även om företaget erbjuder reparation och service även för andra märken.

– Där var jag i ett och ett halvt år och trivdes bra, men det var lite lång resväg till Hässleholm. Så när det dök upp en tjänst som servicerådgivare i Älmhult högg jag den så klart och det jobbet fortsatte jag med ända till i somras. Då blev jag erbjuden ett jobb som verkstadschef i Älmhult och till viss del i Hässleholm och jag behövde inte tänka länge för att tacka ja.

Emma Lindvalls bilkunskaper har utvecklats rejält under åren.

– Nu kan jag säga att jag kan bilar. Sedan handlar verkstadschefsjobbet om mer än att bara kunna bilarna. Det gäller att kunna hantera sina medarbetare på ett bra sätt, både arbetsmässigt och privat.

– En utmaning jag själv har är att jag ibland har lite väl stort hjärta, jag engagerar mig för mycket och det leder till att jag tar jobbet med mig hem vilket kan bli lite tungrott ibland. Samtidigt fungerar samspelet med ledningen fantastiskt bra, jag har aldrig haft så bra chefer som jag har i dag, jag känner mig sedd och uppskattad för det jag gör.

Hon har haft nytta av sin bakgrund inom vården, tycker hon.

– Jag tror att jag kan se varje enskilds persons behov på ett annat sätt än den som inte har arbetat inom vården. Jag kan erbjuda det där lilla extra som kunderna uppskattar. Det är en stor tillgång som jag har med mig.

Fortfarande händer det att någon blir överraskad av att hon som kvinna är verkstadschef.

– Framför allt män som ringer kan fråga efter verkstaden när jag svarar. Då svarar jag ja, du talar med verkstaden nu. En del blir lite undrande och frågar om jag kan sådant, så visst har jag fått kämpa för att få tillit från vissa kunder men det går till slut.

Andra utmaningar är rekrytering och övergången till elbilar.

– Det är inte enkelt att hitta personer med det där lilla extra som vi så gärna vill ha. Vi tar in praktikanter från skolor med fordonsinriktning. I vissa fall är de stjärnor från början, andra får prova sina vingar vidare. De som jobbar i vår verkstad måste se helheten, inte bara det tekniska i att serva en bil.

Särskilt elbilarna kräver ny kompetens.

–  Det gäller för mig att få de äldre att acceptera att elbilarna är det som kommer att gälla. Givetvis måste vår personal vidareutbildas för att kunna ta hand om dem på rätt sätt. Bland annat har vi skickat medarbetarna till Upplands Väsby där Kia och Peugeot håller i elbilsutbildningen åt oss.

 

Emma Lindvall
Gör:
Verkstadschef vid Einarsson bil i Älmhult och Hässleholm

Bor: Villa i Killeberg, söder om Älmhult

Familj: Sambo och två barn, 11 och 13 år

Kör: Peugeot 508 Hybrid

 

 

FAKTA Einarsson Bil

Omsättning: 290 miljoner kronor (2020)

Resultat: 2,9 miljoner kronor (2020)

Anställda: 24 (2020)

Vd: Reine Einarsson

Grundare och ägare: Mikael Bernebring, Reine Einarsson och Fredrik Stenqvist

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar