Porträttet: Elin brinner för bilhandel

 


Corona-krisen satte press på Bilias organisation. Motorbranschen har träffat HR-direktören Elin Delvert som vänt tillbaka till bilbranschen efter en ansenlig karriär.

Elin Delvert leder Bilia-koncernens HR. Hon har jobbat i USA och England, pluggat i USA och Spanien, arbetat som dataoperatör på Reuters och HR-chef inom it, tillverkningsindustrin, spel, säkerhet och telekom. Hon tog med sig digitalisering av HR, teknik i arbetssätt och strategisk kompetensförsörjning till Bilia.
– När jag fick erbjudandet tackade jag ja direkt.

Coronakrisen blev en utmaning. I början handlade det om fysisk trygghet, karantän, sedan kom uppdateringar kring möten, resor och en krisplan om någon blir sjuk. Fem länder, fem regeringar, fem rekommendationer.

– Vi pratade med varandra över landsgränserna, ställde om över en natt, hur man säljer och hur man möter kunder. Kriser sätter organisationer på prov. Vi gick snabbt in i krisläge, jag tog en roll som facilitator till mina HR-kollegor i fronten, kommunicerade via intranätet flera gånger per dag, extremt centraliserat. Vi har fått positiv respons, medarbetarna upplevde det tryggt och professionellt. De har tagit ett stort ansvar för varandras hälsa.

Elin tycker också att krisen har skapat ett nytt, fräschare sätt att prata om bilens roll i samhället.
– Bilbranschen kom mycket i fokus, bilen blev viktigare, ”åk inte kommunalt, ta bilen”.

I en lågkonjunktur byter färre personer jobb och Bilias personalomsättning har gått ner, men exempelvis teknikerbristen är fortsatt stor. Elins recept är ett starkt arbetsgivarvarumärke, en stark kultur och engagerade medarbetare som gärna är olika men säger samma sak.

– Det kommer att bli viktigare att vara stolt över var man jobbar, vi kan bli bättre på hållbarhet och lyfta att mobilitetsbranschen är en lite coolare bransch. Det kommer att handla mer om kunden än produkten, där har coronan hjälpt, vi möter kunden på andra sätt och är mycket mer lyhörda.

Bilföretag får sällan toppositioner i rankningar av arbetsplatser. Elin menar att det allmänna intrycket av att arbeta i branschen inte följt utvecklingen som skett. Många tror att det handlar om pris och teknik, och känner inte till hur medarbetarna utvecklas affärsmässigt, digitalt, med service och kund.

– Rankningarna bygger på uppgifter från studenter och unga karriärister. Bilia arbetar mer mot gymnasier och yrkesutbildningar.

Elin ser stor potential i att utveckla Bilias och branschens attraktivitet.

– Vi har ju otroligt mycket att profilera oss med. Folk trivs, medarbetarengagemanget är högt, vi satsar jättemycket på utbildning och utveckling. Jag tror inte på att annonsera om hur bra vi är, det måste medarbetarna känna och förmedla. Jag har nog aldrig känt mig så trygg att testa idéer som här. Det finns genuin omtanke och respekt. Vi satsar mycket på utveckling, ledarskap, kultur och värdegrund. Vi är stora och stabila så medarbetarna kan stanna länge även om de vill byta arbetsuppgifter, ort eller anta en utmaning.

Bilias kommunikation fokuserar allt mer på kundupplevelse, värderingar och kultur. Försäljningen handlar om kunden och vad tekniken gör. Tekniken i sig är mindre intressant, det gäller särskilt en ny generation där flexibilitet, hållbarhet och miljö är viktigt.

– Vi har en ganska stor spridning avseende ålder och bakgrund men vi kämpar med att locka kvinnor. Vi måste spegla och möta både potentiella kunder och dem vi har. Kulturen måste vara välkomnande för alla. Vi pratar mycket om ledarnas ansvar att agera aktivt.

Elin efterlyser också branschgemensamma initiativ.

– Synen på anställningstid skiljer sig mellan generationerna. Gig-ekonomin har stigit in med kortare jobb och flexibilitet. Man måste vara en bra arbetsgivare här och nu och ha karriärvägar – och bra avslut; de som slutar kan komma tillbaka. Men marginalerna är små och branschen otroligt snabbrörlig, man är extremt nära verksamheten och kan inte gömma sig bakom snygga presentationer.

HR-avdelningen jobbar med chefernas ledar- och kompetensutveckling och prövar sig fram. Utbildningar som fungerar bra på ett ställe används på andra. Alla processer och strategier är integrerade i verksamheten. Med sju märken, fem länder och många verksamheter är lösningen delegerat ansvar, stark värdegrund och nyckeltalsstyrning.

Elin har ett förflutet i bilbranschen; hon började på Toyota som 16-åring och höll sig kvar i tio år som helgvärdinna, säljare och administratör. När det inte fanns jobb gick hon in på lagret. Under hobbykvällarna lärde teknikerna henne att meka och polera. Under studier i ekonomi och HR blev det jobb inom säljadministration och kundnöjdhet.

Och nu är hon tillbaka. Hon är fascinerad av bilar – multimedia, smarta lösningar och design mer än vad som finns under huven – och av branschen.

– Jag gillar bilhandel, en ganska tydlig affärsmodell som man kan förstå och prata med andra om och högre medarbetarengagemang än andra branscher.

 

Elin tipsar!

o Kunderna är medarbetarna – och tvärtom. Söker du ett jobb och inte får återkoppling, köper du inte en bil där. Om du ska köpa en bil och inte gillar företaget vill du inte jobba där.

o Medarbetare skapar bilder av företag och bransch. Tittar man på vilka kunderna är, och vilka som behöver mobilitet, finns det många som inte gärna går in till en handlare. Vi kan hitta nya kunder genom att förändra bilden av branschen. Diversitet ger fler kunder!

o Fokusera insatserna. En kvinna gör ingen skillnad på kulturen, men två påverkar den. Samla några på viktiga ställen i stället för att sprida ut dem – så blir organisation och kundtilltal mer jämställt.

 

Röster om Elin:

Mathias Nilsson, vd Bilia Personbilar:

”Elin kom till Bilia som en stormvind för knappt två år sedan. Jordnära, vetgirig, flexibel och positiv. Hon är tydlig och har ett tålamod som inte klarar av att vänta på att projektorn ska starta.

Anders Rydheimer, marknadsdirektör, Biliakoncernen:

Elin har ett härligt driv och har, med ett inkluderande arbetssätt och nytänkande perspektiv, utvecklat HR-funktionen inom koncernen.

Dag Lotsander, Elins chef på 90-talet som sälj- och marknadschef på Toyota Center Stockholm Norr, i dag vd för Toyotas Återförsäljarförening.

”Elin kom in som ersättare till min assistent. Det var en underbar tid för mig eftersom hon tänkte så bra själv, drog egna slutsatser och kom med bra förslag. Hon var även snabbtänkt och därmed en utmärkt samtalspartner. Till det en uppskattad kollega. Att Elin nu är HR-direktör på Bilia förvånar mig inte.

Text Anders Parment / Foto Sandra Birgersdotter Ek

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar