Porträttet: ”Jag tror på att bygga tillsammans”

På Burlins motor mår medarbetarna bra. Enligt HR-chef Claudia Henriksson är receptet att ha kul på jobbet och involvera alla i strävan mot ett gemensamt mål.

Foto Viveka Österman

Från Skåne till Norrbotten kan vägen verka lång, men Claudia Henriksson gjorde just den resan. Hon flyttade från Malmö för att plugga statsvetenskap och personalrätt på Luleå tekniska universitet, tillbringade ett drygt år i Stockholm där hon arbetade med HR och rekrytering, och så återvände hon till Luleå. 2010 fick hon jobb som administratör på Burlin motor. Numera är hon HR- och löneansvarig på samma företag, som har Toyotaanläggningar i Luleå, Umeå, Skellefteå, Piteå och en nystartad avdelning i Gävle.

– Det var arbetsuppgifterna som gjorde att jag hamnade just här, men jag har alltid tyckt om industri och motorer och min pappa och storebror var mycket intresserade av bilar. Jag tycker fortfarande att det är en väldigt rolig bransch, med intressanta varumärken och produkter, som berör så många, berättar hon.

Hon arbetar med löner till alla i bolaget, totalt 110 medarbetare, och stöttar cheferna i personalfrågor, från lönesamtal till den årliga medarbetarenkäten, som ligger till grund för en stor del av arbetet.

– Där mäter vi hur vi mår på alla nivåer i företaget, tittar efter vilka brister som eventuellt finns och åtgärdar dem. Men vi mår faktiskt jättebra! Vi har superfina resultat och använder hela tiden enkäten som ett verktyg för att se var vi kan bli ännu bättre.

Ett område som uppvisade en del brister i enkäten var informationen, åt båda håll.

– Då gällde det för oss att tänka till och fråga medarbetarna vad information innebär för dem, vad vill de veta? Hur når vi ut med det de vill veta?

En lösning blev Toyotas koncept ”Bästa återförsäljaren i stan”, men omgjort till ”Bästa arbetsgivaren i stan”.  Det går bland annat ut på att varje dag inleds med ett fem minuter långt möte där alla pratar kort om vad som skall hända i dag, hur det gick i går och hur man löste ett problem, stort som smått. På så vis säkerställs att all information når fram, åt båda håll.

– Utöver att ren information förmedlas på sådana möten föder de engagemang och nya idéer hos medarbetarna, menar Claudia Henriksson.

Mötena har blivit en naturlig del av arbetsdagen och alla uppskattar dem.

Eftersom företaget är utspritt på fem ställen blir det mycket resande, vilket Claudia Henriksson trivs bra med.

– Jag vill inte sitta på ett kontor utan vill vara ute i verksamheten, träffa personalen och prata med dem. Eftersom vi är så pass få blir det möjligt att jobba nära varandra och ha en relation till alla anställda. Det bidrar till trivseln, vi känner varandra och drar åt samma håll.

Personalomsättningen är låg och även om branschen är svår generellt har Burlin motor hittills klarat att hitta personal.

– Visst har vi en utmaning, men vi försöker fånga upp de unga, vi tar emot lärlingar och praktikanter från skolorna och ser till att erbjuda jobb åt de duktiga. Det gäller också att få en bra blandning av åldrar, kön och bakgrund. Kvinnor är ju svårt att hitta i hela landet, men vi har faktiskt så många som 15 tjejer, vilket är väldigt kul. Vi har bland annat en ung mekanikertjej, två tjejer på rekond och något så ovanligt som en kvinnlig plåtslagare som går lärling i Umeå.

På en bra arbetsplats skall alla möjliga sorters människor finnas representerade, alla måste få vara med i gemenskapen och ledningen behöver vara lyhörd för medarbetarnas önskemål, tycker Claudia Henriksson. Hon utvecklar:

­– Vi kan lätt göra misstaget att tro att alla är likadana och tycker om samma saker. Men en aktivitet som ledningen tycker är rolig att dra i gång höstens arbete med kanske inte alla uppskattar, och några känner sig kanske obekväma. Det i sin tur kan inverka på arbetet och bemötandet av kunderna. Därför är det så viktigt att involvera medarbetarna i alla beslut; vad vill ni göra? Hur vill ni ha det? Att må bra och vara trygg på jobbet är en förutsättning för att finnas till för kunderna.

När man som Burlin motor har flera olika anläggningar som sinsemellan är uppdelade på olika avdelningar, som sälj, servicerådgivning och verkstad, är det också viktigt att respektera de olika arbetsplatsernas och -gruppernas kultur.

– Det är lätt hänt att man jobbar uppdelat och vill det sig illa kan det bli schismer mellan grupper eller anläggningar. Och jag som är ute mycket märker att det som blir succé i Piteå kanske inte fungerar alls i Skellefteå, eller tvärtom. Alla är olika och måste få vara det, men det viktiga är att vi har gemensamma mål. Vi jobbar jättemycket med ”tillsammans”. Att bygga tillsammans, sträva mot samma mål och ha kul både på och utanför jobbet tror jag är receptet för ett framgångsrikt företag där folk trivs och blir kvar

Om Burlin motor/

*Grundades 1995 och driver Toyota fullserviceanläggningar i Umeå (1995), Skellefteå (1995), Piteå (2010) och Luleå (2004) samt Gävle (2021).

*110 medarbetare

*Såldes i våras till Bilbolaget Sundsvall som tar över vid det kommande årsskiftet, men inga större förändringar har aviserats.

 

 

 

­

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar