Porträttet: ”Vi måste alltid vara relevanta för våra återförsäljare”

Som vd på Svå leder Therese Granath Volkswagens och Scanias återförsäljare genom den största förändring som branschen upplevt på länge.

Foto Yusuf Hussein

 När Therese Granath fick frågan för precis två år sedan om hon ville bli vd på Svå, Scania Volkswagen återförsäljare, behövdes ingen lång betänketid.

– Det var helt självklart att jag skulle tacka ja. Jag var hedrad över frågan och samtidigt ödmjuk inför svårigheterna. Det är en stor roll, stora skor att fylla ut, och väldigt roligt att styrelsen för Svå tyckte att jag har förmågan och kan bidra på den här posten.

Tidigare har Therese Granath arbetat i fem år på Svå, som sektorchef för personbilar. Hon är väl insatt i personbilsaffärens alla frågor och har ett brett kontaktnät i återförsäljarledet och hos generalagenterna.

– Scania och lastbilsaffären hade jag arbetat lite mindre med, men det fick jag lära mig. Jag hade inte varit involverad i detaljfrågorna, men hade följt tunga sidan genom det arbete vi gör här på Svå, säger hon.

Granath har nu varit vd sedan februari 2023 och ser de prövningar som hela branschen, återförsäljarna och Svå-organisationen står inför.

– Vi måste som ÅF-företrädare alltid vara relevanta för våra återförsäljare, i takt med tiden och med de stora förändringar som sker, det är högsta prioritet, säger hon.

Hela bilbranschen är som bekant inne i ett stort skifte i och med övergången till elektrifierade drivlinor och uppkopplade bilar med många frågor kring till exempel delning av kunddata.

Den kanske absolut största förändringen för branschen som helhet och framför allt för Volkswagengruppen, återförsäljarna och Svå-organisationen, är övergången till agentavtal. Man sitter med en mängd frågor, men inte med alla svaren.

– Den 1 november 2023 blev det skarpt läge, då fick vi en helt ny distributionsmodell för personbilarna och agentavtal introducerades för alla elbilar, säger Granath och fortsätter:
– Ju längre från kunden man var, desto mer optimistisk var man till att det skulle gå att ställa om och genomföra stora förändringar av affärsmodellerna på kort tid. Vi som sitter nära marknaden och kunderna och har bättre kännedom om alla affärsflöden och kundinteraktioner som påverkas fick vara med och påverka den utveckling som behövs i alla flöden, strukturfrågor och IT-utveckling. Övergången har gått relativt bra, även om det förstås finns frågor att arbeta vidare med.

Att jobba med uppföljning och analys av den ändrade affärsmodellen och se till att alla frågor ”landar rätt” utifrån vad man sade att det skulle bli, tror hon kommer att vara en huvudsyssla ett antal år framöver. Men även den entreprenöriella delen och de områden som generalagenterna styr över blir viktiga uppgifter framöver.

– Vad kan vi göra bättre som helhet, som återförsäljarkår, för att bli ännu bättre för våra kunder och skapa ännu högre lojalitet? Det är avgörande frågor framåt, säger Granath.

En annan viktig inriktning för framtiden gäller mobilitetserbjudandet, där Svå samarbetar med generalagentsägda Europcar.

– Framtidens bilhandel handlar alltmer om att lösa kunders transportbehov på olika sätt. ÅF kommer att vara en viktig kugge för VW-gruppens alla märken med sin lokala närvaro, både på företags- och privatmarknaden. Den traditionella hyrbilsaffären kommer att utvecklas och växa ihop med dagens erbjudanden, till exempel är ju privatleasing ett slags långtidshyra redan i dag.


På Scania handlar arbetet och de aktuella spörsmålen till stor del om samma saker som på personbilssidan.

– Där har vi idag en något mindre kår av privata återförsäljare, men jobbet kvarstår att värna om att alla samarbeten fungerar bra. Vi arbetar även där med frågorna kring delning av kunddata, elektrifierade drivlinor och att hitta bra gemensamma lösningar. Det finns mycket i själva affären, men även runt omkring den, som vi kan utveckla och driva tillsammans.

Just samarbeten är något som Therese Granath återkommer till: de är viktiga för att fånga upp förändringar och utveckla affären och är en av nycklarna till att nå framgång på marknaden.  

– Kärnverksamheten måste fungera – sedan får vi naturligtvis löpande agera och parera utifrån det som händer på marknaden. Men jag tror att vi kan bli bättre på att samarbeta kring kostnadsfrågor, samt hur vi kan utveckla kringaffärerna och erbjuda bättre helhetslösningar för kunderna, säger hon.

– Det handlar även om dialogen med generalagenterna. Det kommer att uppstå helt nya frågor som kräver nya samarbetsformer och nya kompetenser – hos båda parter.

– Kunderna har höga förväntningar på oss, på våra fordon och den helhetsupplevelse vi ska leverera. På samma sätt måste vi stötta återförsäljarkåren, med ny kunskap och kompetens som hjälper dem i affären, för att bli bästa leverantör i den hårdnande konkurrensen på marknaden, konstaterar Granath.

Ett exempel är digitaliseringen, som kräver tätare samarbeten mellan generalagenter och återförsäljare kring kundupplevelse och CRM-system.

Återförsäljarna samarbetar dessutom om flera säljdrivande projekt, till exempel kring laddinfrastruktur, där man har samma leverantör av betallösning över hela landet.

– Vi behöver också anpassa vår affär till att bli tydligare inom hållbarhet, något som ligger mig som småbarnsförälder extra varmt om hjärtat, säger Therese Granath.

– Våra ÅF-system är redan cirkulära i grunden med begagnat och verkstäder, men framtidens kunder, medarbetare och myndigheter kommer att ställa nya krav på att arbeta hållbart i hela våra verksamheter – här kan Svå hjälpa till så att inte alla behöver uppfinna hjulet på egen hand, menar hon.
– Det handlar om samarbeten, processer och rapportering.

 

Tomas Ulander

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *