Patrik Lindroth, vd för Volkswagen finans, delar här med sig av en branschspaning.
”Tendensen för privatleasing av begagnade bilar pekar uppåt. Kunder som sett fördelen med att leasa en ny bil ser sig nu om efter begagnade alternativ, med samma enkla ägande.
Antalet begagnade bilar som säljs från svenska bilhandlare har minskat sedan mitten av 2021. Anledningarna är flera, inte minst att det har sålts färre nya bilar till följd av bland annat leveransutmaningar (halvledarbrist m m) och naturligtvis att efterfrågan mattats i takt med den vikande ekonomin. Då färre köper nya bilar minskar också inflödet av begagnade bilar till bilhandlarna.
Effekten av färre begagnade bilar och den relativt större efterfrågan har drivit upp priserna. Prisuppgången har gagnat dem som haft en eller flera bilar att sälja samtidigt som kostnaderna går upp för köparna. Högre priser och färre köpare gör att tilläggstjänsterna blir viktigare för både köpare och säljare.
Ur köparsynpunkt är inte minst finansieringen av bilköpet viktigare idag. Åtstramade regler kring huslån gör objektsfinansiering (finansiering med bilen som säkerhet, billån eller billeasing) intressantare.
För bilhandlarna är det viktigt att bilköparna köper bil, men man vill också sälja finansiering, försäkring och serviceavtal. Att lyfta alla dessa produkter vid bilköpet ger en tydlig bild av den totala ägandekostnaden för kunden. Tilläggstjänsterna stärker relationen mellan kund och återförsäljare och i förlängningen även lojaliteten.
Nu syns en tydlig ökning av antalet privatleasade begagnade bilar, även om andelen av totalt sålda begagnade bilar är låg.
Privatleasing som företeelse har ökat nästan varje månad från ingången av 2016 till utgången av 2022 och är den mest populära ägandeformen vid köp av en ny bil. I slutet av leasingperioden har kunden i samråd med sin bilhandlare ofta hittat en ny bil och enkelt lämnat in den gamla.
De kunder som förr hittade nya bilar att privatleasa, letar nu billigare begagnade alternativ att fortsätta leasa.
Handlare med god försäljning är ofta duktiga på att visa många eller alla sina begagnade bilar på webben. Annonserna innehåller inte bara bilpris, utan även månadskostnader. Ofta har de en standardiserad billånekalkyl, men allt vanligare är att de framgångsrika handlarna har en privatleasingkalkyl.
Privatleasingen som är en form av mobilitet lämpar sig bättre för nätköp och visar ägandekostnad utan eget kapital (som krävs för konsumentkredit). Oavsett om nätköp tillhandahålls eller inte tydliggör leasingen månadskostnad på ett bra sätt, speciellt om den inkluderar ett försäkringsalternativ och ett serviceavtal, även för en äldre bil. Transparensen ökar förståelsen och kunden får en bra bild av vad det kostar att äga olika alternativ av begagnade bilar vilket kan minska tröskeln till köp.
Oavsett det handlar om nya eller begagnade bilar är nyckeln seriös hantering och transparens. Bil- och finansbranschen har etablerat privatleasing för nya bilar på ett bra sätt. Allt talar för att produkten även fungerar för äldre bilar, inte minst när de lite dyrare och mer miljösmarta elbilarna kommer ut på andrahandsmarknaden.”
Patrik Lindroth, VW Finans
Kommentera