I förra veckan korade vi bilbranschens mäktigaste kvinnor, ett initiativ som röner stor uppskattning och är enormt viktigt för att öka jämställdheten i bilbranschen. För varje år får vi in fler förslag på skickliga kvinnor att uppmärksamma och intresset blir bara större, samtidigt som branschen långsamt är på väg att bli mer jämställd.
Utöver uppropet och evenemanget lyfter vi fram den ena kompetenta kvinnan efter den andra, för att inspirera och visa goda exempel. Vi försöker få in varannan damernas i bolagsledningarna. Vi stöttar och uppmärksammar unga tjejer som vill in i branschen. Vi kämpar varje dag för att halva mänsklighetens kunskaper och kunnande skall vara lika mycket värt som den andra halvan. Ett viktigt och mödosamt arbete som kräver uthållighet.
Och så, mitt i våra ansträngningar, ringde 50-talet och vill ha tillbaka sin kvinnosyn.
De här bilderna är tagna för en stor verkstadsmässa, och är på fullt allvar tänkta för journalister att använda när de skriver om mässan.
Ung tjej med långa naglar tittar beundrande på man, känner på hans muskler, lyssnar storögt när han föreläser om motorer och sprutlackar delar. Unga tjejer i tajta klänningar balanserar på bildäck. Ung tjej klättrar trånsjukt på bil med texten ”a perfect match”. Ung tjej lutar sig kuttrande mot motorhuv. Ung tjej fingrar smeksamt och nyfiket på motordel. Ung tjej pekar oförstående på verktyg.
Kurviga kroppsdelar och löftesrika urringningar. Hårda bilar, mjuka tjejer, kunniga män.
Hur är det möjligt att en mässa som i övrigt befinner sig i framkant, med stolta visioner om framtidens mobilitet, hållbarhet i allt och inkludering för alla, använder sådana här extremt mossiga stereotyper? Hur är det möjligt att inget av företagen vars loggor syns på bild, reagerade när mässledningen eller en fotograf tyckte att det var en bra idé att halvnakna tjejer skulle klänga på deras produkter? Hur kan mässans marknadsfolk sedan skicka med de här uråldriga bilderna i sitt presspaket, utan att fundera en stund på vad de signalerar, år 2024? Obegripligt.
De ansträngningar för jämställdhet som görs i det dagliga, av oss och alla modernt tänkande personer och företag, torpederas på ett ögonblick av den här sortens bottennapp.
Det enda att vara tacksam för är att vi åter fick ett handfast bevis på hur viktigt det är att fortsätta uppmärksamma alla skickliga kvinnor i branschen – för deras kunskap, inte deras urringningar. Vi ger inte upp.
Heja Er! Jag tror inte mina ögon när jag ser de här mossiga bilderna , och det år 2024. Skriv ut namnen på både bilföretag och annonsbyråer och kräv dem på förklaring!