Så här på kvinnodagen ger vi ett gratisråd till de bilhandlare som tror att kvinnliga bilköpare behöver lockas till hallen med smink, praliner och doftljus.
I nästa nummer tittar vi lite extra på hur man kan skapa trafik till bilhallen med hjälp av olika aktiviteter, något som handlarna generellt är väldigt bra på. Företagsluncher, luncher för allmänheten, sponsring, lokala festligheter som bröllop – allt som bygger varumärke och bidrar till besökare i hallen är bra. Det finns dock en företeelse som många handlare plockar upp; i grunden en bra grej och säkert populär bland besökarna, men som utformas på ett så märkligt sätt: de särskilda tjejkvällarna.
Att vika vissa tider för enbart kvinnor kan vara klokt, då en del kvinnor känner sig osäkra i bilsammanhang och säkert gärna hellre tittar på bilarna utan manlig expertis i hasorna. Att bjuda in särskilt utvalda grupper till bilhallen under vissa tider är inte heller en dum idé.
Men se för guds skull till att tjejkvällarna ägnas åt just bilar!
När jag tittar på programmen för de olika tjejkvällar som arrangeras i bilhallarna, handlar inte mycket om bilar. Däremot erbjuds hudvård, nagelklippning, hälsa, friskvård, doftljus, garn, ”helgfint” och konditorivaror.
Citerat från en handlare: ”Vi bjuder på tips och råd om allt en tjej mellan 8 och 88 år tycker om och behöver – inredning, smycken, hud och hårvård, blommor, choklad, träning och pyssel”.
En annan erbjuder ”praliner, naturlig skönhet, snittar och bubbel”, på annat håll får vi ”mat och vin, modevisning och mingel” medan ytterligare en säljer in kvällen på följande vis: ”vi dricker bubbel och får nagelfix och lätt makeup”.
De flesta handlare marknadsför därtill sina tjejkvällar med skära bilar, lika skära inbjudningar och mängder av ballonger och hjärtan.
Säkert mysigt och kul, och som sagt var jättebra att man inte hoppar över ena halvan av mänskligheten i sin marknadsföring, men varför måste man larva till det och exercera i fördomar bara för att locka kvinnor?
Tänk er motsvarande killkväll i bilhallen, inbjudningar formgivna i maskulint mörkblått: ”Allt som killar tycker om och behöver – vi grillar kött, testar jaktvapen, luktar på hydrauloljor och dricker vodka”. Eller en kväll för 65-plussare, kanske på silvergrått papper: ”Kom och spela bingo, klappa katter och diskutera dina krämpor medan du sitter bekvämt i bilar med extra mjuka säten”.
Ni hör ju hur absurt det blir att förutsätta att män automatiskt gillar vapen eller att pensionärer vill prata sjukdomar. Lika absurt är att tro att kvinnor vill ägna sig åt hudvård i bilhallen.
Så ett gott och gratis råd till er som vill ordna tjejkväll: skippa tramset och fördomarna!
Vi är rätt många som inte alls vill gå till bilhallen för att bli sminkade, utan för att få adekvat information om bilars prestanda och pris. Kan vi få komma på en helt vanlig informativ kväll, kanske erbjudas provkörning och specialpriser, och slippa bubblet, naglarna och doftljusen?
Bra där, Nella.
En reflektion jag har gjort är, att när jag besökt bilhandlare tillsammans med min (bilintresserade) make så har endast han oftast kontaktats av säljare. Fel, fel, fel!
När jag (och troligen många kvinnor med mig) besöker en bilhandlare är det inte för att browsa. Det är för att köpa. Nu. Helst idag. Varför skulle jag, som totalt ointresserad av bilar annat än som fortskaffningsmedel, annars vara där?
Alltså, tips till alla bilhandlare: när en kvinna kommer in i hallen, möt upp, lyssna in. Chansen är stor att du säljer/leasar en bil till henne. Idag.
Superbra inlägg! Dessutom Roligt! 🚘🚙