Auto kada, som säljer reservdelar till lastbil, buss, släp och trailrar, har fällts för könsdiskriminerande reklam.
Den anmälda reklamen är en 20 sekunder lång reklamfilm som har publicerats på autokada.se. Den visar tre kvinnor i olika scener, klädda i vita, trasiga, lätt genomskinliga klädesplagg.
Enligt anmälaren innehåller reklamen modeller som är unga tjejer klädda i en sexig variant av ”stenåldersbikini”. Tjejerna bär bilbatterier och häller smörjmedel. Klädseln är knapphändig och man ser bröstvårtorna genom det tunna tyget i topparna. Anmälaren har reagerat på den unkna sexismen, det vill säga att annonsören använder sig av halvnakna tjejer för att sälja en produkt. Tjejerna har ingen koppling till produkterna, visar ingen kunskap eller kompetens och de används bara för att dra blickarna till sig. Enligt anmälaren finns det ingen humor i reklamen, ingen glimt i ögat. Den driver inte heller med några gamla könsroller eller utmanar tittaren.
Auto Kada Sverige AB (annonsören) uppger att de på inget sätt haft för avsikt att diskriminera någon grupp av människor med sin reklam. ”Tvärtom är syftet att bilderna ska betraktas ur en kreativ synvinkel. Videon har tillverkats på ett estetiskt och konstnärligt sätt.”
Reklamombudsmannen konstaterar att kvinnorna poserar på sätt som ofta framhäver deras nakna hud och underkläder.
Reklamombudsmannen finner vidare att kvinnorna i reklamfilmen framställs som sexobjekt genom sin klädsel och sina poser. Kvinnorna saknar koppling till produkterna. Reklamombudsmannen finner mot den bakgrunden att reklamen framställer kvinnorna på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.
Auto kada har nu tagit bort filmerna och bilder ur dem.
Kommentera