MRFs bilhandelsansvarige Klaus Silfvenius tittar tillbaka på bilåret som gick.
”Vi har en marknad i gungning i flera avseenden och 2023 är ett år som präglas av motsatser och förändring.
På nybilssidan ser det mesta ut som tidigare, men volymen blev lite lägre 2023 än vad som varit snittet de senaste fem åren. Nu när produktionen i bilfabrikerna kommit i kapp och leveranstiderna är normala bedöms det att kunderna kommer att hålla hårt i plånboken det kommande året, vilket inte är konstigt med det nya ränteläge vi har och därpå en inflation som gröpt djupa hål i människors besparingar.
Bland nybilar var vanligaste bilmodell 2023 Tesla Model Y, följd av Volvo XC40, Volvo XC60, Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Kia Niro, Toyota Corolla, Toyota RAV4, Volvo V60 och Kia Sportage. Det är en ordentlig förändring av den traditionella bilden med Volvo på första plats och Volkswagen där bakom.
En tydlig signal är också att första, fjärde och femte platsen innehas av bilar som endast finns som BEV, elbilar. Det kan komma att se ganska annorlunda ut framåt, då den tydliga trenden med kraftigt stigande andelen elbilar i försäljningen har brutits. Om man lyssnar till handlarna ser de till och med en nedgång, vilket även kan utläsas av Mobility Swedens framtidsutsikter där de signalerar att andelen elbilar i den gemensamma orderboken nu bara är 25%. Nu kan inte orderboken direkt översättas till vilken andel vi kan förvänta oss den kommande tiden, då orderbankens sammansättning påverkas av de olika drivlinornas produktions- och leveranstider, men det är en tydlig signal med tanke på att andelen BEV under 2022 var 33,0% och under 2023 var 38,7%. Mobility Sweden förutspår 35% BEV för 2024 och vi kan kanske komma dit genom tydliga åtgärder från tillverkarna. Blir en tillverkares genomsnittliga utsläpp på den levererade fordonsvolymen för ett år högre drabbas de av något som brukar kallas foot print-straff, EU tar helt enkelt ut kraftiga sanktionsavgifter om genomsnittsutsläppet blir för högt. Utan detta påtryckningsmedel från EU är det högst tveksamt om vi når 35%-nivån.
För lätta lastbilar har vi en annan bild. Registreringarna har gått riktigt bra och året landar på 43 703, 27% bättre än 2022 och vi kan vänta oss att minst huvuddelen av 2024 blir bra då orderböckerna är rätt välfyllda, det finns volymer att leverera redan nu. Andelen elektriska lätta lastbilar har tagit fart och nådde nu 20%, vi får hoppas att den tendensen kan hålla i sig. Även när det gäller tunga lastbilar över 16 ton rasslade det till i registreringarna på slutet och vi fick ut hela 6 620 st, vilket var ett ordentligt steg från prognosen, det var också en ökning från 2022 med 21%, vilket vi inte hade väntat.
Begagnatförsäljningen* fortsätter i bra takt, 1 199 870 bilar bytte ägare och överträffar precis föregående år (2022), endast 0,4% skiljer. Köp som bilhandlare har gjort är ej med utan köpare ska vara privatperson, företag eller kommunal/regional/statlig verksamhet. Av dessa bilar är 690 000 mer än 10 år gamla.
Vanligaste bilmodell i den totala begagnathandeln är Volvo V70, följd av Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Volvo V60 och Volvo XC60.
Därefter följer Ford focus, Audi A4, Saab 9-3, Volvo V50 och som tionde bilmodell har vi Kia Ceed.
Begränsar vi oss och tittar på försäljningen* av bilar 7-120 månader har den ökat med 4,3% jämfört med 2022. Lite oroande är dock att handeln från det som inte klassas som bilhandel ökar med 7,8%, begagnathandlarna ökade med 3,9% medan begagnathandeln från dem som även har nybilar endast ökade med 1,6%.
Sett i ett längre perspektiv är det dock mer av en återgång till hur det sett ut historiskt, bilbranschen tog ju stora andelar under pandemin och detta är väl något som är på väg att återställas.
Om vi därmed tar 2019 som referensvärde har marknaden i sin helhet backat med 9,0%, nybilshandlarnas begagnathandel har backat 7,2%, begagnathandlarna ökat med 0,7% och handeln utanför bilbranschen backat med 18,3%.”
Klaus Silfvenius
Noteringar
* Försäljning är eg. registrerade ägarbyten då själva affären inte är offentlig. Bilar över 6 mån bedöms som begagnade
Kommentera