Nada show pågår. USA:s största begivenhet lockar besökare från hela världen. På bilden ovan, den golfbil som Yahama bidrog med till en auktion till stöd för Nadas fond för ledhundar till krigsveteraner. I vanlig ordning bjöd säljgurun Joe Verde högst och avstod sedan från att ta emot golfbilen så det blev en auktion till. Här ger vår utsände Anders Parment fler axplock ur minglet:
Bilden ovan är inte Hyundais monter från 2014 utan kinesiska GAC Motor, som har ett brett modellprogarm med till synes rätt trevliga bilar. Kändes inte spartanska på något sätt. De hade till och med kostat på bilarna senaste generationen Continental-däck. När kommer GAC till Europa tro?

Tylor Houston från Hunter visade gärna upp den nya däckmätningsmaskinen. På väg in i verkstaden körs bilen över maskinen och tre sekunder senare kommer uppgifter om mönsterdjup, skador och lufttryck. Transparent och effektivt!

Svenske Fredrik Isakson från Volvo Cars tror att Kina får svårt att invadera USA med billiga bilar på grund av tullarna. Fredrik gillar Nada, det ger allt från megatrender till smarta lösningar för att öka effektiviteten hos handlare.
Dana Carvey – tidernas roligaste ståuppare – underhöll och till och med de tröttaste bilhandlargubbar låg dubbelvikta av skratt.
Avtackning av 2018 års styrelse. En mer homogen grupp får man leta efter.
Charles Gilchrist är ny vice ordförande för Nada. Vi är inte i bilbranschen utan i… faktiskt inte transportbranschen utan “the people business”. En lång reklamfilm visade hur glada Gilchrists kunder är.
För mässbesökare utan kompisar fanns en samlingspunkt för att hitta nya. Kanske skulle ses som lite påtvingat hemma?
Tillverkarnas montrar var stora, påkostade och nästan helt tomma på besökare.

Joel Graffman från Volvofinans trivdes bra på Nada: ”Roligt att bli utmanad av nya idéer och att få kvitton på att mycket av det vi gör idag är bra. Vi kliver in i ett ekosystem som är annorlunda än hemma. Här får man en puls av bilmarknaden, vad som är trendande, vad som är på gång, intressant att få insikter, det bekräftar att vi är på rätt spår. Men jag hade gärna sett fler inspirations- och insiktsföreläsningar. Vi har också träffat Volvo Cars America.”
Kommentera