Personbilsmarknaden utvecklas mer positivt än väntat, enligt färska siffror från Mobility Sweden. Prognosen för 2024 justeras upp från 240 000 till 255 000 personbilar. Nyregistreringsstatistiken för september visar dock på fortsatt röda siffror både för personbilar och lätta lastbilar. Lätta lastbilssegmentet har fortsatt bekymmer, särskilt eldrivna lätta lastbilar, vilket leder till en nedjustering av årets prognos för andelen el från 25 procent till 19 procent.
Totalt registrerades 25 725 nya personbilar i september, vilket motsvarar en minskning med nära nio procent jämfört med samma period föregående år. Privatmarknaden är fortsatt avvaktande då Riksbankens räntesänkningar ännu inte stärkt hushållens köpkraft.
Leveransförmågan är nu förbättrad och marknaden har utvecklats bättre än när branschens prognos sattes vid årsskiftet.
– Trots den höjda prognosen bedöms årets totala utfall bli tolv procent lägre än 2023, säger Emmi Antonsson, kommunikationschef hos Mobility Sweden.
Av september månads nyregistreringar var två av tre laddbara bilar. Andelen elbilar uppgick i september till nära 45 procent, vilket är den högsta siffran i år och även i antal nås årsbästa. Antalet elbilar minskade ändå i september med cirka åtta procent och under årets första tre kvartal med 19 procent. Prognosen för andelen el för helåret kvarstår som oförändrad på 35 procent.
Under september registrerades 2 625 nya lätta lastbilar, en minskning med drygt 41 procent. Det är nu femte månaden i rad med röda siffror. Särskilt tungt har det varit för ellastbilar, där antalet nyregistreringar minskade med 52 procent i september. Detta tillsammans med branschens interna orderstatistik föranleder en nedjustering av årets prognos avseende andelen eldrivna lätta lastbilar från 25 procent till 19 procent. Förklaringen är den svaga byggkonjunkturen som drar ner volymerna för lätta ellastbilar.
Under månaden nyregistrerades 461 tunga lastbilar, vilket är mer än dubbelt så många som året innan. Detta kan till stor del förklaras av EU-kraven på en ny version om färdskrivare som trädde i kraft i september i fjol, vilket ledde till rekordregistreringar under augusti medan påföljande månader blev mycket svaga. Antalet tunga lastbilar i år har minskat med 28 procent jämfört med föregående år. Av de nya tunga lastbilarna var drygt fem procent eldrivna, en ökning i jämförelse med föregående år.
– Åkeriernas vilja att investera i ellastbilar minskar, då regeringen aviserat skattesänkningar för diesel. De låga priserna på diesel kommer att försena elektrifieringen av tunga lastbilar. Behovet av kortare ledtider vid byggandet av laddinfrastrukturen är avgörande för utrullningen av elektrifierade tunga lastbilar, säger Emmi Antonsson.
Bussmarknaden hade 52 nyregistreringar i september, vilket är 44 procent högre än i fjol. Andelen elbussar uppgick till 27 procent i september och till totalt 17 procent under årets första tre kvartal.
Den publika laddinfrastrukturen i Sverige har under månaden ökat med 90 laddpunkter och passerade under september 51 922 laddpunkter fördelat på 7 295 laddstationer.
Kommentera