Småbilar hotade

Vinstmarginalerna för produktionen av de minsta småbilarna på marknaden blir allt snävare.

Senare i år kommer Opel/Vauxhall – numera ägda av franska PSA-gruppen (Citroën-Peugeot) – helt sluta att tillverka minibilarna Opel/Vauxhall Adam och Opel Karl/Vauxhall Viva. Det innebär att Opel Corsa i fortsättningen blir märkets minsta bilmodell.
Följden blir att nybilsförsäljningen inom detta segment kommer att minska från 1,14 miljoner per år j dag till under en miljon minibilar år 2021, enligt en ny rapport från LMC Automotives.
Även VW-gruppens vd Herbert Diess har nyligen uttryckt tvivel om de minsta småbilarnas framtid inom VW-koncernen. Han tog som exempel VW:s minibil Up som i dag säljs för i snitt cirka 11 000 Euro. Up-modellen kan komma att bli cirka 3 500 Euros dyrare fram till 2030 som följd av de allt hårdare utsläppskraven inom EU, enligt Herbert Diess.
Ett sätt att hålla nere kostnaderna är att olika biltillverkare samarbetar och bygger sina respektive mini-bilar i en gemensam fabrik.
Så är till exempel fallet i Tjeckien, där PSA-koncernen och Toyota bygger tre olika mini-modeller i form av Peugeot 108, Citroën C1 och Toyota Aygo i en gemensamt ägd fabrik.
Från 2021 blir dock Toyota ensam ägare till den tjeckiska anläggningen, vilket har lett till än så länge obekräftade rykten om att PSA eventuellt kan komma att helt sluta tillverka sina minsta småbils-modeller från 2021.
Peter Lorin

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterade artiklar