Systematiskt arbetsmiljöarbete beskriver hur ni ska organisera, genomföra och kontrollera arbetsmiljöarbetet. Målet är att skapa en arbetsmiljö där ingen blir sjuk, skadas eller dör av jobbet. Ett fungerande arbetsmiljöarbete är en pågående process som består av flera delar. I ert arbetsmiljöarbete finns det återkommande saker ni behöver göra.
Hur ofta ni behöver göra varje sak beror på er verksamhet. Arbetsmiljöfrågor ska ingå i ert dagliga arbete, till exempel på era personalmöten eller i årsbudgeten.
I er arbetsmiljöpolicy beskriver ni hur ni vill att er arbetsmiljö ska vara. Ert långsiktiga arbetsmiljöarbete ska utgå från vad riktlinjerna säger. Det är därför bra om de är konkreta och lätta att förstå. Ni ska också kontrollera att det systematiska arbetsmiljöarbetet är på plats och fungerar, minst en gång om året.
Här är exempel på vad ni kan fråga er när ni tar fram era riktlinjer för arbetsmiljön:
*Hur vill vi att arbetsmiljön ska vara?
*Varför är arbetsmiljöarbete viktigt hos oss?
*Vad vill vi satsa på för att skapa en bra arbetsmiljö hos oss? *Vilka arbetsmiljöregler är särskilt viktiga för vår verksamhet?
För att kunna förebygga ohälsa och olyckor måste ni undersöka arbetsmiljön och ta reda på vilka risker som finns i er verksamhet. Ni kan till exempel fundera över:
*Vad skulle kunna vara farligt på vår arbetsplats?
*Är det sannolikt att det farliga händer?
*Hur allvarligt är det om det händer?
Kom ihåg att risker inte bara är fysiska, utan ofta kan finnas i den sociala eller organisatoriska arbetsmiljön.
På av.se finns mycket mer information, bland annat praktiska mallar och rutiner för hur riktlinjerna kan se ut, samt råd om hur man undersöker risker och kontrollerar att riktlinjerna man har bestämt sig för efterlevs.
Kommentera