Nya skrotningspremien är redan en flopp, tycker Riksförbundet M Sverige som tillvaratar privatbilisternas intressen.
Den 20 augusti infördes en skrotningspremie riktat till den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och byter till en elbil. Regeringen valde att gå vidare med den villkorade skrotningspremien trots kritik från flera remissinstanser, däribland M Sverige. De pengar som avsatts för 2024 räcker till ungefär 5 000 premier per månad. När den första månaden summeras noterar dock Boverket endast 24 färdiga ärenden.
– Skrotningspremien är ett monumentalt feltänk. Med tanke på den tokiga utformningen var det förutsägbart att intresset skulle vara svalt. Det är inte samma konsumenter som skrotar en bil för att få 10 000 kronor till nästa bilköp, som köper en elbil för flera hundra tusen kronor, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Kritiker till den nu införda premien menar att stödet ligger på en så låg nivå att det knappt motsvarar värdet på någon bil som kan brukas i trafik, även om den skulle vara i det närmaste skrotfärdig.
– Att villkora stödet med att den som skrotat sin bil måste köpa eller leasa en elbil gör upplägget svårt att förstå. 10 000 kronor är bara en bråkdel av priset på en elbil, det faller nästan inom prutmånen, eller motsvarande en rabatt på 277 kronor i månaden på en bil som kostar allt mellan 4 000 och 10 000 i månaden att privatleasa. Det är inte en subvention värd namnet, säger Carl-Erik Stjernvall.
Riksförbundet M Sverige anser att skrotpremien på 10 000 kronor ska gälla utan villkor och att en klimatbilsbonus i paritet med den förra måste återinföras för att skapa rätt förutsättningar för konsumenter som vill köpa elbil. Sedan klimatbilsbonusen försvann har försäljningen av elbilar till privatpersoner störtdykt och marknaden är iskall, enligt Mobility Sweden.
Kommentera