Svidande kritik mot skrotningspremien

Den nya skrotningspremien har kritiserats hårt, och nu går M Sverige ytterligare ett steg och kallar politiken oansvarig.

– Trots att den sittande regeringen kritiserat hur deras företrädares hantering av klimatfrågan innebar merkostnader för människor, och hur de frikostiga stöden för klimatinsatser gått till fel ändamål, lyckas man med konststycket att i stället införa en så illa utformad insats för klimatet att de flesta saknar möjlighet att ta del av pengarna, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.

250 miljoner kronor har avsatts för skrotning av 25 000 bilar 2024 men inte ens en procent av de tillgängliga medlen har betalats ut. En halv miljard kronor riskerar brinna inne 2024–2025. Det ger inget för konsumenten och inget för miljön.

– Kombinationen av en skrotningspremie och en klimatbilsbonus finns bara i fantasin. I verkligheten är det två helt olika insatser. Det är illa att politiken låter personlig prestige gå före reell klimatfördel. Med en bättre utformad skrotningspremie hade man kunnat återvinna 25 000 bilar, i stället blir det nästan noll, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

Antalet skrotade bilar har gått stadigt nedåt sedan den förra skrotningspremien avskaffades 2007. På senare tid har lägre försäljning av nya bilar och ökad export bidragit till att ännu färre bilar skrotats. De som är i trafik repareras i allt större utsträckning.

– Det finns både miljö- och trafiksäkerhetsskäl att skrota ut de äldsta bilarna, och ge människor en chans att köpa upp sig lite. Den aspekten har man helt missat och i stället fått för sig att människor direkt tar steget från något skrotfärdigt till en nästan ny elbil för ett par hundra tusen kronor. Men så ser verkligheten inte ut. Att så få kunnat nyttja stödet är ett så tydligt facit som går att få, säger Carl-Erik Stjernvall.

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *