Trångt på testanläggningarna

I höst införs nya regler för typgodkännande av bilar. Det innebär att alla bilar som testats med gamla metoden måste säljas före september.

Det nya sättet att testa bilar på kallas WLTP (Worldwide harmonised light vehicles test procedure). Från och med första september i år måste alla nya personbilar som säljs i Sverige vara testade enligt dessa regler.
En av effekterna har varit att antalet lagerbilar som inte testats enligt WLTP ökar under sommaren eftersom biltillverkarna vill att återförsäljarna ska få dessa sålda snabbt. Ändringen av reglerna gäller de typgodkännanden som görs på fordon beträffande avgascertifiering. Tanken är att statistiken mer rättvist ska visa värdena av CO2-utsläpp och bränsleförbrukning på bilarna.
– Det är inget ovanligt med kravskärpningar inom bilindustrin, men i det här fallet byter man hela testproceduren, vilket gör att omställningen får större påverkan på biltillverkare, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen.
Enligt billogistiksektorns EU-grupp ECG (European Car group) ökar behovet av lagringskapacitet i de europeiska länderna för bilar som importörerna hoppas få sålda under sommaren. De nya WLTP-bilarna får vänta.
– Man skjuter bilarna framåt hösten då Honda kommer med nya modeller, men vi får bilar över sommaren som ska säljas ut före sista augusti. För detta får vi extra stöd till kampanjer. Det verkar som om tillverkaren stramar åt leveranserna av WLTP-testde bilar för att inte bli stående med massa bilar sista augusti, säger Lars Svensson, ÅF på Borås Bilhall.
Det kan också uppstå brist på vissa modeller eftersom biltillverkare har bråttom att testa alla varianter som finns. Bilar som inte säljs i stora volymer riskerar att drabbas mer än andra eftersom det är storsäljarna som prioriteras.
Det finns också en risk för att vissa bilmodeller inte längre kommer att tillverkas om de marknadsförts som miljövänliga och efter omtestet får ett för högt avgasvärde i förhållande till vad konsumenten vill ha.
Problemet är att WLTP är ett mer omfattande test som tar längre tid att genomföra. Alla bilmodeller på marknaden måste testas och det är kö vid de laboratorier som genomför testerna.
Anders Norén, teknisk chef på Bil Sweden, tror inte att övergången till nya reglerna kommer att medföra några större problem för utleveranser av nya personbilar.
– Våra medlemmar upplever ett högt tryck bland annat på grund av bonus malus-reglerna och vi har en stor efterfrågan på nya bilar. Det är inte troligt att WLTP kommer att påverka registreringar av nya personbilar negativt under hösten. Många importörer kommer vid behov att tillämpa den dispensmöjlighet som finns för personbilar godkända enligt den gamla körcykeln NEDC, säger Anders Norén.
Dispensen är ett tillstånd för biltillverkare att under ett år fortsätta leverera bilar som producerats före september (s k End of series).
Text Maria Eriksson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar