Svenska Karin Rådström har intagit vd-stolen hos världens största lastbilstillverkare. Vi har pratat med henne om tysk och svensk bolagskultur, vikten av mångfald och om att våga tänka lite annorlunda.
Foto Daimler truck
En vanlig tjej från Nynäshamn blev den 1 oktober vd för världens största lastbilsföretag Daimler truck. Hur gick det till?
Karin Rådström utbildade sig i industriell ekonomi på KTH, och var den enda i klassen som inte gjorde studiebesök på Scania i Södertälje under studietiden.
– De flesta gör det men jag hade inte tänkt på den branschen.
Ändå började hon på Scania 2004, efter sin civilingenjörsexamen, och skälet till det var en vänlig och lagom påstridig HR-chef.
– Jag sökte alla jobb som fanns, varav ett var som trainee på Scania även om jag inte var så inne på lastbilar. Jag bodde i Schweiz då och blev uppringd av en väldigt sympatisk HR-chef som tyckte att jag skulle komma hem till Sverige på intervju. Jag var tveksam till att resa hem bara för det, men han var så trevlig och jag fick väldigt gott intryck av Scania, tänkte att det måste vara ett fint bolag med fin kultur. Och det var det ju.
Att vara kvinna i lastbilsvärlden var ännu mer ovanligt då än i dag, och HR-chefens trevliga bemötande hade stor betydelse för Karin Rådströms beslut att tacka ja till jobbet.
Hon blev kvar i 16 år, på skiftande roller: först jobbade hon inom marknad och försäljning, sedan startade hon verksamhet för uppkopplade fordon och en tid var hon placerad i Nairobi där hon byggde upp ett östafrikabolag. Efter det blev hon chef för bussverksamheten, och så satt hon i koncernledningen där hon var försäljnings- och marknadsdirektör.
Hon var nog påtänkt som efterträdare till vdn Henrik Henriksson, men Mercedes-Benz trucks hann före.
– En rekryterare ringde och frågade om jag ville testa Daimler truck, som äger Mercedes-Benz trucks, vilket jag inte alls var intresserad av från början. Men när jag pratade med familjen tänkte jag att det kanske är en chans man ångrar om man inte tar.
Sagt och gjort, familjen flyttade till Tyskland och i februari 2021 blev Karin Rådström vd för Mercedes lastbilsverksamhet med placering i Stuttgart. Hon efterträdde Stefan Buchner som gick i pension efter mer än 30 år på företaget.
I början var den nya tillvaron svår:
– Det var fortfarande mitt i pandemin, jag kunde inte träffa några kunder, kunde inte resa, knappt träffa kollegorna. Men efter ett halvår ändrades det och nu har jag varit i gång där i nästan fyra år.
I september meddelades så att Karin Rådström tar ytterligare ett kliv uppåt – hon blir vd för hela jätten Daimler truck och efterträder Martin Daum vars karriär i Daimler group har sträckt sig över nästan fyra decennier.
– Det är förstås enormt roligt och spännande att jag får förtroendet att leda hela Daimler truck, säger hon.
Hon ser både skillnader och likheter mellan Scania och de tyska bolagen.
– Det är ju samma bransch och till viss del samma kunder och samma marknader. Men bolagskulturerna skiljer sig åt. Scania är väldigt nära kunderna, snabbrörliga, jobbar ständigt med förbättringar i kulturen. Mercedes-Benz trucks är mer ingenjörsdrivna, teknikdrivna, de står för tradition och har ett starkt varumärke, det har visserligen Scania också men Mercedes-Benz trucks och Daimler truck är kanske ännu lite starkare globalt. De är typiska tyskar, om man får generalisera lite, det är lite mer struktur och ordning, man följer upp saker och efterlever allt man har bestämt.
En av Karin Rådströms drivkrafter är att jobba för ökad mångfald, både avseende kön och olika bakgrunder.
– Självklart. Om jag i min position lyckas med arbetet och lyckas visa att det går att vara kvinna på det här jobbet och visa resultat, öppnar det förhoppningsvis dörrar och möjligheter för alla andra som är på väg in i branschen. Det motiverar mig att gå upp ur sängen varje morgon.
Hon ser mångfald som en viktig jämlikhetsfråga:
– Vi är en viktig del av samhället och alla skall få samma möjlighet att komma in i branschen om man vill. Det är en grundförutsättning som tyvärr inte alltid är på plats. Man kanske inte alltid känner som minoritet att man får den möjligheten. Men det finns massor av studier som visar att företag där man har mångfald i centrum och där man skapar mångfald i ledningsgrupper presterar bättre, så det är en självklarhet om man vill vara konkurrenskraftig i dag.
Dessutom krävs det om vi skall lyckas i omställningen, menar hon:
– Vår bransch är i en jättestor transformation från en dieseldriven värld till mer elektrifiering och vätgas och andra tekniker. Tunga lastbilar och bussar står för sju procent av världens koldioxidutsläpp. För att lösa det måste vi ha in rätt typ av kompetens och folk som kanske tänker lite annorlunda mot hur man traditionellt har tagit sig an problem i branschen.
I Tyskland har man inte kommit lika långt inom jämställdhet som i Sverige, mammorna tar fortfarande det stora ansvaret för hem och barn och föräldraförsäkringen är dåligt utbyggd.
– Hur skapar vi bra arbetsmiljö för de åren när man behöver vara hemma lite mer, inte hämmas karriärmässigt? Det är en viktig fråga. Även rekryteringsprocessen, har man två kandidater är det lätt gjort att ta den man känner igen sig i, och då kan jag vara den lite jobbiga personen som ser det från andra hållet. Men det finns mycket kvar att göra om jag skall vara ärlig.
Med den nya toppositionen lär Karin Rådström bli kvar i Tyskland ett bra tag, men hon har starka kopplingar till Sverige.
– Jag sitter i styrelsen i Atlas Copco och har hus och släkt och vänner här, så jag är hemma ganska ofta.
Fakta/
Karin Rådström
Bor: Stuttgart
Familj: Man och två barn
Kör: Mercedes-Benz
Spännande att läsa!
Karin Rådström = en förebild för alla. 🌷