Nyheter | 2021-05-24

Välförtjänt pallplats för Kia

 

Kia har ett modellprogram som ligger rätt i tiden och genom hårt arbete tillsammans med handlarna har de stadigt klättrat i GA-enkäten. I år tog märket välförtjänt klivet upp på prispallen.

Peter Himmer, vd för Kia Motors Sweden, är nöjd och glad över betygen som fortsätter uppåt.

– Vi har jobbat på som vanligt. Pandemin har naturligtvis påverkat oss, men det är samma utmaningar som för alla andra. Det har bland annat lett till att vi har arbetat ännu närmare varandra, säger han.

Han kan inte nog understryka värdet av samarbete och nära relationer. Det återspeglas på flera områden i enkäten. På lyhördhetsfrågorna är det uppgångar längs hela linjen.

– Vi har jobbat nära varandra på i princip alla områden.

En annan delförklaring till den fortsatta resan uppåt hittar vi på marknadsföringsområdet där Jonas Nilsson har utsetts till Sveriges bästa marknadschef inom kategorin bil. Det avspeglas i resultat på området där betyget ökar på alla frågor.

– Vi har valt att satsa i stället för att bromsa och det har lönat sig. Vi förstår varandra, återförsäljare och handlare. Vi är noga med att förklara vad vi gör och varför, säger Peter Himmer.

Peter Himmer.

 

På garantiområdet där Kia historiskt har legat lågt i GA-enkäten, är det bättre betyg överlag.

– Vi har tagit till oss av den återkoppling vi har fått från handlarna. Det vi kan påverka lokalt har vi också försökt göra något åt.

På utbildningsområdet är betygen oförändrade eller högre överlag. Mycket har självfallet under pandemiåret varit webbaserat.

– Vi kommer att utvärdera för framtiden och jag är säker på att det finns lösningar vi har prövat nu, som kommer att leva kvar även efter pandemin, säger Peter Himmer.

 

Beträffande bilförsäljning, marknadskommunikation och långsiktig strategi glänser Kia rejält med idel första platser.

– Det är jättekul och det är mycket tack vare våra återförsäljare och ett gott betyg till dem som arbetar i våra råd och styrelser, säger han.

Också betyget för samarbetet med märkesföreningen skjuter i höjden. Det är ingen tvekan om att det finns ömsesidighet i samarbetet.

För framtiden vill Peter Himmer fortsätta förbättra betygen genom ännu tätare samarbete med handlarna.

 

Text Niklas Aronsson

 

 

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar