Vilka är de oskrivna reglerna när man laddar bilen? Circle K har tillsammans med Kantar Media undersökt svenska elbilisters åsikter när det gäller publik laddning längs vägen.
Undersökningen visar bred samsyn kring vissa regler. 82 procent anser till exempel att bilar som inte kan ladda bör få böter om de upptar en laddplats och 81 procent menar att man måste flytta bilen direkt efter att den är färdigladdad om det är kö.
Hälften av de tillfrågade anser att det behövs ett tydligt kösystem vid publika laddstationer, medan 13 procent tycker att det löser sig ändå.
Däremot finns ingen tydlig konsensus om hur mycket man får ladda vid kö. Eftersom laddningen från 80 till 100 procent går avsevärt långsammare än de första 80 procenten, finns en informell regel om att sluta ladda vid 80 procent. Undersökningen visar dock att det är lika många som tycker att en sådan begränsning bör gälla (31 %), som de som anser att man ska få ladda så länge man vill (32 %). 21 procent är osäkra, vilket indikerar att frågan ännu inte har satt sig som en självklar norm.
I början av februari öppnade Circle K Skandinaviens och kedjans första ”ladd-mack”, dvs en mack enbart för laddbara fordon och med butik.
Med tio laddplatser på 400 kW kan kunderna ladda från 0 till 80 % på ungefär 15 minuter. Medan bilen laddar finns en butik på 100 kvm med mat och dryck.
Macken ligger i Gårda, Göteborg.
Kommentera