”Vi gör vårt bästa resultat någonsin”

Bilbolaget Sundsvall är på väg att bli en av landets största bilhandlare. Möt koncernchef Martin Persson i vårt miniporträtt!

Nu vid årsskiftet tar ni över Burlins motor, snart blir Bilia och Volvo car retail, f d Upplands motor, i Uppsala era. Är det en medveten strategi att växa som ni har gjort?

– Det är mest tillfälligheter. Vi tittar förstås efter bolag som kompletterar oss men annars är det faktiskt vanligast att folk hör av sig med förfrågningar till oss om att köpa olika företag. Ibland tycker vi att det är en bra affär, andra gånger tackar vi nej. Men visst, om det dyker upp något spännande är vi beredda.

Blir det några fler köp nu?
– Nej, de köp vi har gjort skall betalas och vi har mycket jobb med att lära känna företagen och personalen, så nu behöver vi bida vår tid ett tag.

Ni har redan många anläggningar och blir allt större, hur hanterar ni det?
– Även om vi är stora är det otroligt viktigt att fortsätta vara lokala och inte tappa kontakten med våra mindre anläggningar, som Ljusdal och Söderhamn. De är väldigt viktiga för oss och oftast är det på de mindre orterna, där konkurrenter kanske har slagit igen, som det går bäst. Vi vill också ta plats i lokalsamhället, stötta lokala föreningar, vara en viktig aktör. En härlig känsla är att många här i Sundsvall tror att vi är ett renodlat Sundsvallföretag, de vet inte att vi har filialer över landet. Tänk om det vore samma sak i Bollnäs, att de som bor där uppfattar oss som att vi är ett Bollnäsföretag.  Sedan får vi förstås stordriftsfördelar genom att vara så stora, och ju större vi är desto fler förvärv kan vi göra.

Det har gått bra för er, vad är hemligheten?
– Vi passerade vår första miljard i omsättning 2008, och sedan dess har det bara rullat på. Nu med köpen av Burlins och de två Uppsalahandlarna är prognosen att nå 4,7 miljarder i omsättning till 2023. Vi har haft ett antal riktigt bra år, faktiskt ända sedan 2008. Vi har tuggat på med bra lönsamhet och hela tiden sett goda resultat. Sedan går vissa avdelningar i bolaget bättre och andra mindre bra, men totalen är positiv. Begagnatförsäljningen är ett exempel, vi har haft fantastisk försäljning i spåren av nybilsbristen.

Har ni ingen brist på begagnat?
– Jo, vi har hälften mot vad vi borde ha i lager, men vi säljer ändå bra. Vi har två inköpare som jobbar heltid med att få in bilar, de jobbar mycket mot finansbolag och auktionsfirmor. Men det händer till och med att de ringer på Blocketannonser.

Ser ni några utmaningar?
– Våra verkstäder kommer ju att få mindre att göra i och med elbilarnas intåg, men det är bara att gilla läget, anpassa oss och hitta sådant som kan kompensera. Vi växlar till exempel upp däckaffären med hjulskifte och däckhotell, och har tagit hem glasjobben som vi förut lade ut på andra firmor. I och med corona passade vi på att skära ner på en del kostnader och förbättra affären, och i dag har vi en sund verksamhet och gör vårt bästa resultat någonsin.

Fakta
Bilbolaget Sundsvall bildades 1935 och är åf av Volvo, Renault och Ford samt Dacia, Toyota och Volvo lastvagnar. De omsatte 2020 drygt 2,7 miljarder kronor och har anläggningar i Sundsvall, Timrå, Söderhamn, Hudiksvall, Ljusdal, Bollnäs, Gävle, Sandviken, Norrtälje och Östhammar.
Vid årsskiftet köper man Burlins motor i Skellefteå och i juli tar man över Bilia Uppsala och Volvo car retail i samma stad

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar