Fram till och med augusti 2019 har siffrorna pekat nedåt 14 månader i rad. Hårdare avgasreningskrav är en av orsakerna bakom nedgången, där de utländska lyxbilsmärkena klarat sig bäst, medan de inhemska bilmärkena drabbats värst i det lägre prissegmentet. Segmentet med huvudsakligen utländska bilmärken i mellanprisklassen ligger mittemellan de utländska lyxbilarna och de inhemska lågpris-märkena.
Ny statistik som citeras i branschtidningen “Automotive News” visar att många återförsäljare tvingats stänga eller minska antalet anställda.
Av de drygt 31 000 bilförsäljnings-företagen i Kina går hela 44 procent med förlust, 29 procent var vinstgivande, medan resterande andel noterade ett noll-resultat under första halvåret i år.
Under första halvåret i år bytte hela 15 300 återförsäljare ägare i Kina, medan drygt 500 slog igen helt.
Peter Lorin
Annons
Ing-Cathrin Nilsson
Relaterade artiklar
Annons
Annons
Annons
Kommentera