Bilförsäljningen ner i Europa

Nybilsförsäljningen i EU- och EFTA-länderna minskade med 8,6 procent i augusti till 1,07 miljoner sålda bilar jämfört med augusti 2018.

Det är den sämsta månadssiffran hittills under 2019.
Totalt har den europeiska nybilsförsäljningen backat med 3,2 procent januari–augusti 2019.
De enda större märken som ökade i augusti var Mercedes (+13 procent), Skoda (+5,4 procent) och Ford (+1,7 procent).
Jaguar backade med 21 procent jämfört med augusti 2018 medan systermärket LandRover minskade med 3,3 procent.
Audi backade med 9,1procent, BMW 8,4 procent,Porsche 18 procent, Seat 1 procent,
Toyota 1 procent, Hyundai 2 procent och Kia 3,2 procent.
PSA-gruppens Citroën minskade med 8,1 procent, Opel/Vauxhall 6,9 procent och Peugeot 3,4 procent.
Allra störst var augustis säljminskning för Nissan med hela 48 procent, Renault 38 procent, Fiat 26 procent och VW 14 procent.
En hotande recession i Tyskland, Europas största bilmarknad, och en fortsatt minskad bilförsäljning i Kina gör bilindustrins utsikter extra osäkra.
Augusti-siffrorna för 2019 måste dock till viss del ses mot bakgrunden att ovanligt många nya bilar registrerades i Europa i augusti 2018 inför starten för EU:s nya, hårdare avgasregler WLTP 1 september 2018.
/Peter Lorin

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterade artiklar