Ford & Jaguar Land Rover stramar åt

Ford ska minska antalet anställda i Europa med flera tusen personer och kan komma att helt stänga vissa fabriker i ett försök att vända den europeiska verksamhetens förlustsiffror.
Särskilt den brittiska marknaden, Fords största i Europa, har minskat relativt kraftigt och hotas ytterligare av Brexit.
Ford ska också helt sluta med produktionen av MPV/Minivan-fordon i Europa och se över sin verksamhet i Ryssland.
Man ska koncentrera sig på de vinstgivande suv-modellerna och kommersiella fordon, medan de större minivan-modellerna Galaxy och S-Max väntas läggas ner.
Ford-fabriken i franska Bordeaux ska stängas och anläggningen i tyska Saarlouis med 6 200 anställda kommer troligen att drabbas av den sannolika nedläggningen av C-Max-modellen, en kompakt van-modell.

Jaguar Land Rover (JLR) – ägt av indiska Tata group sedan 2008 och tidigare av Ford – ska minska antalet anställda med 4 500 personer eller cirka tio procent, mestadels i Storbritannien. Orsaken är en starkt minskad försäljning i Kina och en kraftig minskning av sålda diesel-fordon.
JLR har i dag cirka 40 000 anställda i Storbritannien.  Redan 2018 minskade JLR sin arbetsstyrka med 1 500 personer och planerar nu att spara 2,5 miljarder pund (knappt 30 miljarder kronor) under de närmaste 18 månaderna.
JLR minskade sin totala försäljning 2018 med 4,6 procent till knappt 600 000 fordon. Tidigare hade JLR räknat med en produktion av en miljon fordon per år kring år 2020.

/Peter Lorin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar