Ett färskt utslag i ARN kan påverka branschen rejält: kunden och bilförsäljaren kan inte hållas ansvariga för missad eller försenad service innan de ägde bilen.
Vi har flera gånger skrivit om hur försäkringsbolagen nagelfar bilarnas servicehistorik för att slippa ersätta maskinskador. Om bilen inte har servats på exakt rätt miltal menar bolagen att maskinskadeförsäkringen inte skall gälla, även om bilen har gått felfritt många mil, ibland flera år, efter den försenade servicen. Den nya ägaren har ärvt all historik.
Nu har ett ärende avgjorts i ARN, som möjligen kan bli prejudicerande för hela branschen.
En kund köpte en begagnad bil av en MRF-ansluten bilhandlare i Norrland. Bilen var helförsäkrad hos ett av de största försäkringsbolagen.
1,5 år efter köpet hörde kunden av sig till bilhandlaren och berättade att kamkedjan hade rasat och bilen bogserades till verkstaden.
– Vi hänvisade till försäkringsbolaget, eftersom både nybilsgarantin och begagnatgarantin hade slutat gälla, säger försäljningschefen, som vill vara anonym.
Men försäkringsbolaget ville inte betala. De gick igenom servicehistoriken, från tiden innan kunden ägde bilen, och såg att första och andra servicen hade utförts för sent.
– Första servicen var försenad med 276 mil och fem månader, andra med 762 mil och 3,5 månader. Därefter hade kunden köpt bilen och servat den enligt boken i rätt tid, under två år innan kamkedjan rasade, berättar försäljningschefen.
Försäkringsbolaget menade att de två sena servicetillfällena gjorde att de inte kunde ersätta skadan och utbetalningen blev noll kronor.
Kunden ansåg då att bilhandlaren hade sålt en felaktigt servad bil och ville att de skulle stå för kostnaden, men försäljningschefen stod på sig i att det är försäkringsbolagets ansvar och uppmanade kunden att vända sig till ARN.
Så skedde, men en pandemi kom emellan och ett år gick. Bilen blev stående på verkstaden i väntan på beslut.
Den sista september kom ARNS utfall: ”Nämnden rekommenderar försäkringsbolaget att reglera skadan på kundens bil med utgångspunkten att det inte skall göras någon nedsättning.”
Beslutet motiveras på följande vis:
”Försäkringsbolaget har satt ned ersättningen till noll med hänvisning till att servicekravet inte har uppfyllts. Ett sådant aktsamhetskrav som det är fråga om här kan emellertid endast riktas mot försäkringstagaren och bara avse den tid som försäkringstagaren omfattats av försäkringen. Någon identifikation med tidigare ägare är inte möjlig. Aktsamhetskravet kan alltså inte retroaktivt tillämpas på reparationer som utförts (eller underlåtits) innan försäkringstagaren tecknade försäkringen.”
Kort sagt kan kunden och bilförsäljaren inte hållas ansvariga för missad service innan de ägde bilen och man kan inte in absurdum peka på ursprunglig historik.
Beslutet kan innebära att försäkringsbolagen nu får svårare att skylla på servicehistoriken, vilket gläder försäljningschefen.
– Självklart skall man följa serviceintervallen, men nu får vi en fingervisning om att det är ovidkommande om man har servat bilen lite för sent för flera år sedan. Och vi kan inte hållas ansvariga om föregående ägare har slarvat med servicen.
Jag råkade ut för liknande. Köpte en bil på en av landets största Ford försäljare. De servade bilen vid 7000mil. Men kollade inte att bilen hade fått 6000 mila storservice. Nu när jag läser deras begagnad garanti gäller inte den då bilen inte är servad ordentligt. Arn bedömer även att säljaren inte är skyldig att betala för 6000 mila service.
Ja, eller så kommer detta resultera i att man ska sända in servicehistoriken vid tecknande av försäkring. Är det förseningar eller utebliven service, får man högre premie.
Jörgen Filipsson, nu var ju inte bilen ovan oservad utan försenad med de två första servicarna. (276mil/5månader – 762mil/3,5månad) Efter detta är den skött enl boken.
En oservad bil är en helt annan sak.
Så man kan köpa en oservad bil till troligen lägre pris köra den X antal mil. Rasar motorn skall det gå på maskinskada ?? Köpare har undersökningsplikt är bilens servicebok inte komplett skall man avstå köp. Men nu med denna dom blir det riskfritt. Försäkringsbolagen löser in bilen till marknadsmässigt värde
Hej Jörgen,
Köparen (en konsument) har inte undersökningsplikt vid köp av bil. Däremot har säljaren ansvar att tillhandahålla tillgänglig historik om köparen är intresserad av att kolla upp den. Säljaren får inte försöka dölja något heller, men det är fel att köparen har undersökningsplikt när det är konsument som handlar av ett företag.