En kund och en bilhandlare har råkat ut för försäkringsbolagens ovilja att stå för sina åtaganden.
Bo Persson i Sjöbo köpte 2018 en Volvo S60 D4 hos en bilhandlare i södra Sverige. Bilen som var av 2015 års modell och hade gått 11 000 mil var varudeklarerad och maskinskadeförsäkrad upp till 15 000 mil hos Volvia.
Vid 14 800 mil upptäckte Bo Persson att bilen, som nu ägdes av hans dotter Madeleine, förbrukade olja. Han åkte till Bil-Månsson som fick byta cylinderlock, kolvringar och kolvar. Kostnaden för cylinderlocket tog Volvofabriken medan maskinskadeförsäkringen hos Volvia skulle stå för resten av fakturan, cirka 40 000 kronor. Men Volvia ville bara betala hälften.
– De lever i sin egen värld där deras handläggare verkar ha en enda uppgift, att hitta kryphål så de skall slippa betala, säger Bo Persson.
Först anmärkte Volvia på att bilen var servad på Mekonomen i stället för på en Volvoverkstad, i och med det skulle försäkringen inte gälla.
– Jag stod på mig, och då ville de ha i stället ha in kvitton på varenda service, i vissa fall flera år tillbaka. Jag sade att det var omöjligt, verkstäderna kan ha fått nya ägare och bytt datasystem, det finns inget sparat. Då gav de upp det och begärde i stället in serviceboken, och där upptäckte de att en service hade gjorts 400 mil försent, 4 000 mil tidigare.
Det var enligt Volvia den missade servicens fel att bilen nu förbrukade olja, och därmed gällde inte försäkringen. Både Bo och bilhandlaren, som vill vara anonym, tycker att det är vansinne.
– Jag har jobbat med motorer i hela mitt liv och jag vet att en motor inte tar skada av att man missar ett oljebyte med 400 mil. Hade det gällt 1 000 – 1 500 mil upprepade gånger hade jag förstått det bättre, men det här är bara skandal, säger Bo Persson.
Bilhandlaren håller med:
– Det är ren idioti. I själva verket har Volvo problem med de här motorerna, det har vi sett på andra håll.
Bo Persson lyckades trots enträgna försök inte få mer än 50 procent av Volvia, men Bil-Månsson som reparerade bilen och bilhandlaren gick in med varsin resterande fjärdedel, så det löste sig till slut. Men både handlaren och Bo Persson är kritiska till hanteringen.
– Det är ett konstigt beteende att neka en kund som har försäkring. Varför lurar man på kunderna en försäkring som ändå inte gäller? När man tecknar försäkringen kunde det ju stå tydligt att den inte gäller om bilen inte är hundra procent servad enligt boken. Men det framgår ingenstans. I stället gör de efterhandskonstruktioner för att slippa betala, och konsumenten som trodde hen var trygg med sin försäkring står där med Svarte Petter, säger bilhandlaren.
– Det är så amatörmässigt skött att man inte finner ord, dundrar Bo Persson och fortsätter:
– Det märkligaste i hela den här historien är att när Bil-Månsson tog isär motorn och såg att cylinderlocket var slitet, kontaktade de Volvofabriken som skickade ett nytt lock, värt minst 15 000, utan kostnad. De kunde också ha hänvisat till de 400 övermilen, men det gjorde de inte. Varför gör då Volvia det?
Hur skall då bilhandeln skydda sig mot krav som kommer efter att en bil har sålts? Bilhandlaren vet inte riktigt.
– Kanske borde vi dra av på priset vid inbyte om bilen inte är servad enligt boken, men samtidigt missar nästan alla en service med några mil då och då. Det räcker att det är fullbokat på verkstaden innan man skall på bilsemester, servicen skjuts upp till augusti och vips har man 200 övermil.
I senaste numret av tidningen Motorbranschen bemöter Volvia kritiken. Teckna en provprenumeration till rabatterat pris här!
Märklig artikel!
För att komma från en branschtidning är begreppet ”märklig artikel” minst sagt lindrig och snäll. Flertal faktafel samt att man bara låter en part orera. Vet inte Nella Bergström hur viktigt det är att följa fabrikanters krav på service och att det för bilens hälsa är mycket viktigt att följa dessa krav? Har Nella Bergström över huvud taget kollat upp vad som står och inte står i försäkringsvillkoren? Står MRF bakom att det inte är så noga med att serva bilen enligt givna ramar?